MediaWatch

Facebook Danmark tjente 3,9 millioner i første årsregnskab

Facebooks omsætning på det danske annoncemarked estimeres til at være mere end milliard – mere beskeden var omsætning og skattebetaling for Facebook Denmark, viser selskabets første årsregnskab.

Foto: Dado Ruvic/REUTERS

Imens debatten om digital skat på globale techkoncerner bølger, har Facebooks danske selskab, Facebook Denmark ApS, der blev stiftet i slutningen af 2017, lagt fra land med sorte tal på bundlinjen. Det viser selskabets første årsregnskab.

Regnskabet dækker perioden 19. december 2017, hvor selskabet blev stiftet, til udgangen af 2018. Den bogførte omsætning beløber sig til 22,2 mio. kr., mens overskuddet blev lige under 3,9 mio. kr. Regnskabet viser desuden, at selskabet betalte 1,4 mio. kr. i skat.

De 22,2 mio. kr. i omsætning dækker over, at Facebook Denmark har faktureret kunder – annoncører – for 277,3 mio. kr. Men selskabet har købt den annonceplads, som det sælger videre, fra andre selskaber i Facebook-koncernen for 255,1 mio. kr., og derfor lander omsætningen på 22,2 mio. kr. Af regnskabet fremgår det, at selskabet sælger annoncepladsen til "større danske virksomheder".

I Sverige, hvor Facebook har haft et lokalt selskab i flere år, var omsætningen en bid større på 758 mio. svenske kr., svarende til cirka 531 mio. kr., og skattebetalingen var 6,8 mio. svenske kr., cirka 4,8 mio. kr.

Stigende omsætning

Facebook oplyser i et skriftligt svar til MediaWatch, at koncernen 1. juli 2018 ændrede regnskabsprincipper, så omsætningen fra store kunder bogføres i det land, hvor annoncepladsen sælges.

"I simple vendinger betyder det, at annonceomsætningen, som understøttes af vores lokale ansatte, ikke længere vil blive bogført af vores internationale hovedkontor i Dublin, men i stedet vil blive bogført af det lokale selskab i det pågældende land," forklarede Facebook i en meddelelse i slutningen af 2017, da de nye regnskabsprincipper blev lagt frem.

Den store del af Facebooks omsætning i Danmark, der ikke går gennem Facebooks danske kontor, men handles via Facebooks selvbetjeningsplatform, bogføres dog ikke i Danmark.

Det er tidligere blevet estimeret af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation, at Facebook i 2018 rundede en annonceomsætning på dansk grund på 1 mia. kr. – altså betydeligt mere end de 277 mio. kr., som Facebook Denmark fakturerede for sidste år. Med til billedet hører, at den ændrede regnskabspraksis ifølge Facebook først fik effekt fra 1. juli 2018 – altså halvvejs gennem året.

Debat om skat

Problematikken omkring den beskedne lokale skattebetaling gør sig også gældende for den største aktør på online markedet, Google. Techkoncernen estimeres at have omsat for 3,8 mia. kr. i 2018 på det danske marked, hvor den digitale annonceomsætning i alt var godt 8 mia. Googles danske selskab, Google Denmark, der arbejder med marketingrådgiving og kundeservice, havde samme år en omsætning på 247 mio. kr. og et overskud på 14 mio. kr., efter der var betalt skat på 4,8 mio. kr.

I EU har debatten om techkoncernernes skattebetaling bølget længe, men uden at der er nået en fælles løsning. Tidligere på året var Danmark under den daværende VLAK-regering med til at blokere for et forslag fra EU-Kommissionen om at indføre en særskat på 3 pct. af techgiganternes omsætning. Da forslaget faldt, blev det besluttet at afsøge muligheden for at finde en global løsning i OECD-regi, som den daværende regering også ønskede. Den kurs har den nye S-regering og statsminister Mette Frederiksen ikke lagt skjul på, at man ønsker at ændre.

"Jeg er villig til at gå hele vejen. Nu er der et spor i OECD, fordi Kommissionens forslag faldt. Tyskernes forslag er, at hvis det ikke lykkes i OECD, er man klar til et europæisk spor. Jeg tager den lige et skridt videre. Hvis vi ikke får et europæisk spor, er jeg villig til at gå enegang med de øvrige lande i EU, der vil være med," sagde Mette Frederiksen under et besøg i Berlin i juli.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere