En del af Watch Medier

MediaWatchfredag3. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
18.02.2019kl. 16.51

Tidligere chefredaktør for Vice: Unge er en vanvittigt flygtig målgruppe at nå

Lukningen af Vices danske udgave ærgrer, men undrer ikke tidligere chefredaktør for Vice og siden Format. "Danmark er et svært marked at starte medier i," siger han. Samtidig ændrer unges mediebrug sig hurtigt i takt med deres livssituation, påpeger konsulent.
Benjamin Kürstein, der i dag er mellemøstkorrespondent for TV 2, var chefredaktør for Vice i Danmark fra 2015 til 2017. Han var også chefredaktør for ungdomsmediet Format. | Foto: TV 2/Nikolai Linares
af RASMUS EIBY, NIKOLAJ KENNOV RASMUSSEN

Vice Medias danske redaktion lukker og slukker som led i det internationale medieselskabs nedskæringsplaner. Det bekræftede Vice i Danmark tidligere i dag til MediaWatch.

Og det er en rigtig ærgerlig nyhed, lyder det fra Benjamin Kürstein, der var chefredaktør for Vice i Danmark fra 2015 til 2017. Her var han selv med til at starte den danske redaktion op.

"Det er surt, når der er nogen, der forsøger at skabe noget nyt, og det så ikke går. Der har været mange gode kræfter på Vice, der har kæmpet hele vejen igennem. Det skal man have respekt for," siger Benjamin Kürstein, der i dag er mellemøstkorrespondent på TV 2.

Selvom han finder nyheden trist, er han ikke helt overrasket over, at Vice Media nu trækker stikket på det danske marked.

"Danmark er et svært marked at starte medier i, det tror jeg alle, der har forsøgt det, vil vide, uanset om det er gået godt eller skidt. På den måde er jeg ikke overrasket. Samtidig er den målgruppe, som Vice henvender sig til, vanvittigt flygtig. De unge er hele tiden på jagt efter noget nyt og svære at fastholde," siger Benjamin Kürstein.

Og målgruppen er netop flygtig og svær at fastholde. Det forklarer, Aslak Gottlieb, der er konsulent for Mediernes Forsknings- og Innovationscenter på SDU.

”De unges livssituation ændrer sig meget hurtigt i takt med, at de bliver ældre. De starter på ungdomsuddannelse, så studie, de flytter hjemmefra osv. Det er nogle store skridt, der også påvirker dine præferencer som mediebruger. På et tidspunkt forlader du nichemedier målrettet unge. Og når du så lander på eksempelvis et regionalt dagblad, bliver du der i en meget længere periode af livet," siger Aslak Gottlieb.

Han påpeger, at det helt generelt er en svær målgruppe at lave nyheder til og drive forretning på, da de fra barns ben selv har kunnet designe deres medierepertoire.

Vice gjorde det godt som nichemedie

Benjamin Kürstein ved om nogen, at markedet for ungdomsmedier i Danmark kan være et svært område at kaste sig ud på. Efter sin tid på Vice stod han i spidsen for JP/Politikens Hus' ungdomssatsning Format, der efter blot otte måneder drejede nøglen om igen.

”Det er for alle medier og især gratis medier svært at tjene penge, hvilket også har gjort sig gældende for Vice. Da jeg var på Format, kunne jeg også se, hvordan det udviklede sig til at vinde publikum fra især Facebook, der også har været en vigtig kanal for Vice. Det er ikke blevet nemmere i de seneste år, så om det har noget at skulle have sagt, skal jeg ikke kunne sige, men det er den tanke, jeg får,” siger han og påpeger:

”Det kræver noget manpower at lave lokalt dansk indhold til et medie som Vice. Det er der nogle omkostninger forbundet med, og på et eller andet tidspunkt skal der være noget, der rammer en bundlinje, som ikke er rødt.”

Hvordan bundlinjen ser ud, er ikke til at sige endnu, da Vice i Danmark endnu ikke er kommet med årsregnskab for 2018. I 2017 havde den danske afdeling til gengæld et minus på 1,7 mio. kr. Den tidligere chefredaktør er til gengæld ikke i tvivl om, at Vice har nået det publikum, de har sigtet efter.

”Men som jeg læser det, hvilket også var min egen opfattelse, da jeg havde min tid derinde, var det ikke et svigtende publikum, der resulterede i lukningen, men nogle strukturelle og større ting i den internationale organisation,” siger Benjamin Kürstein, der mener, at branchen generelt kan tage ved lære af mediet, selvom det nu drejer nøglen om:

”En del af det, der virkeligt virkede for Vice, var, at de prioriterede på en anden måde, hvor de ikke lavede klassiske nyheder, men de lavede noget anderledes, der var tættere på deres brugeres liv og hverdag. Det er noget, som jeg tror, mange kunne lære af.”

Hul i markedet?

Benjamin Kürstein sår tvivl, om hvorvidt lukningen af Vice i Danmark skaber et egentligt hul i det danske marked.

"I et lille marked som det danske skal man virkelig være skarp på sin niche for at kunne ramme et hul. Det synes jeg faktisk, at Vice har været ret gode til. Både i de projekter, jeg selv var en del af, men også i det, de har lavet sidenhen. De har generelt haft en skarp nicheprofil," siger Benjamin Kürstein og nævner ungdomsmediet TV 2 Echo som en pendant.

Netop hos ungdomsmediet TV 2 Echo begræder man tabet af Vice i Danmark.

"Det er ærgerligt. Jeg synes, Vice er et godt ungdomsmedie, der har produceret kvalitetsindhold. De var gode til at levere, og de gjorde sig bemærket med skæve vinkler på verden," siger Marie-Louise von Holstein, der er redaktionschef ved TV 2 Echo.

Mediet blev sidste år sat i verden med det ene, men ”udfordrende” formål at få bedre fat i unge i alderen 20-30 år. En målgruppe, Vice også arbejdede med.

"Den helt store udfordring er, at de unge ikke bruger de medier, som de ældre bruger, men også fordi, der er så mange medieplatforme til dem," siger Marie-Louise von Holstein.

Med lukningen af den danske afdeling af Vice, er der i hvert fald et ungdomsmedie færre, men hvor efterlader det så TV 2 Echo?

"Vi er en del af TV 2's større økosystem, hvor Vice og Format måske har stået lidt alene," siger Marie-Louise von Holstein og uddyber:

"Vi er godt i gang med at nå ud til målgruppen og komme i kontakt med de 20-30-årige."

Relaterede artikler:

  • Foto: Ritzau Scanpix/AFO/Getty Images North America/Mario Tama

    Vice Media lukker i Danmark

    For abonnenter

  • Foto: Ritzau Scanpix/AFO/Getty Images North America/Mario Tama

    Vice Media skærer hver tiende stilling

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

For abonnenter

Foto: Henry Nicholls
Digital

Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling
TV

TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause

”Natholdet” sættes på pause på ubestemt tid, fordi TV 2 Zulu står foran en større transformation, hvor kanalen arbejder med at brede indhold ud til flere genrer, siger redaktør. 

For abonnenter

Foto: Pr, Dmjx
Navne

Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter

Den nye chef skal nu i gang med at sammensætte det team, der skal drive centret og hjælpe med at understøtte den undersøgende journalistik i lokalområderne i Danmark.

For abonnenter

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 17.14
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 15.50
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 14.30
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 13.50
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 12.59
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 12.26
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 12.06
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 11.32
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 10.49
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 10.15
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 09.37
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 08.37
  • TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause – 07.52
  • Amazon får underskud i 2022 trods højere omsætning – 07.10
  • Forsyningsproblemer får Apple til at tabe omsætning – 07.00
Flere nyheder

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • People Manager for Upright Music

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • SoMe Manager

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Erfaren IT Supporter

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • People Manager for Upright Music

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • SoMe Manager

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge