MediaWatch

Dansk mediehus får penge fra Google til ny satsning

Et nyt projekt under Mediehuset Ingeniøren, der skal udvikle personaliseret push af indhold, har fået støtte fra Google Digital News Initiative. Samlet er mere end 21 mio. euro fordelt på 98 europæiske medieprojekter.

Paul Sakuma/AP/Ritzau Scanpix
Foto: /ritzau/AP/Paul Sakuma

Som det eneste danske medie i denne runde har Mediehuset Ingeniøren netop modtaget 150.000 euro, svarende til 1,12 mio. kr., i støtte fra Googles mediestøttefond, Google Digital News Initiative. Det er femte gang, at Google-fonden uddeler støttekroner til europæiske medier.

De 150.000 euro, som Mediehuset Ingeniøren modtager, skal bruges til et nyt projekt, som ifølge udviklingsdirektør Mette Vindfeld Rosendahl handler om at udvikle en kobling mellem personaliseret push af indhold, transparent dataindsamling og jobforretning.

Målet er at etablere et setup, hvor indsamlingen af brugerdata til bl.a. personaliserede anbefalinger af indhold og relevante jobmuligheder bliver formet i en transparant proces med brugeren som medskaber, lyder det i projektbeskrivelsen.

Giver bedre muligheder

Det skal ske ved at blande kvalitetsjournalistik med målrettede og relevante jobmuligheder, samt pushe et personaliseret nyhedsbrev baseret på indsamlet data. På sigt er det målet, at det nye system skaber et "proaktivt og intelligent match mellem arbejdsgivere og -tagere".

"At få tilskud til finansieringen til projektet betyder, at vi kan lave et langt mere innovativt projekt og accelerere processen i forhold til at skabe nye relevante push-produkter til brugerne. Med endnu flere kræfter på vores data-team kan vi arbejde med at skabe transparens for brugeren i indsamlingen og anvendelsen af data og undersøge brugernes intentioner," udtaler Mette Vindfeldt Rosendahl til MediaWatch.

Det er som sagt femte gang, at Google-fonden uddeler penge til europæiske medier. I denne omgang blev der samlet uddelt 21,14 mio. euro til 98 projekter. Flere danske medier har efterhånden modtaget støtte fra fonden – senest Information, Børsen, Herning Folkeblad og Videnskab.dk, der i december samlet modtog 798.000 euro. Også Altinget, Zetland og Danwatch er tidligere blevet støttet.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere