MediaWatch

Nyt teenagemedie jagter abonnenter: Start-up-løn skal være fortid i 2020

Det nye medie Koncentrat vil nå ud til teenagere særligt gennem grundskolerne. Selvom mediet har fået et økonomisk skub fra Innovationspuljen, skal der ifølge direktøren gang i salgsapparatet, hvis målet om at være "økonomisk bæredygtig" skal nås.

Foto: Sceenshot fra koncentrat.dk

I sidste uge blev der åbnet for et nyt nyhedssite for dem, der ikke er rigtigt voksne og ikke rigtigt børn.

Koncentrat vil forsøge at ramme den gruppe af unge, som er blevet for gamle til at læse med i Berlingskes Kids News, men stadig lidt for unge til at følge med i den generelle nyhedsstrøm. Til det har mediet af Slots- og Kulturstyrelsen fået 3 mio. kr. i etableringsstøtte, hvoraf første rate blev udbetalt i 2017.

"De penge vil blive fordelt ligeligt over tre år. Det er ikke særligt meget at drive medie for, så man skal ikke være Einstein for at regne ud, at vi skal sælge nogle abonnementer," siger medstifter og direktør i Koncentrat, Sune Gudmundsson.

Det nye medie melder sig ind i en voksende skare af medier, der forsøger at få fat i de unge brugere. Altinget har meddelt, at selskabet satser på at lancere et medie til samme målgruppe til sommer, mens JP/Politikens Hus i 2017 løb gang i Format, der henvender sig til en lidt ældre målgruppe.

Svær målgruppe at fange

Dem, som Koncentrat vil ramme, har DR i en undersøgelse døbt Generation Instant Payoff, påpeger direktøren. Han er godt klar over, at det er en udfordring at få den generation til at betale for journalistik.

Så selvom det er muligt at oprette et privatabonnement hos Koncentrat for 39 kr. om måneden eller 300 kr. om året, er mediet i høj grad tænkt som et undervisningsredskab til grundskolens 7.-9. og 10. klasse.

"Vi prøver at tale til dem i deres sprog uden at være den der gamle onkel, der gerne vil være ung med de unge. Vi vil introducere dem til den seriøse journalistik på en måde, så de har lyst til at engagere sig og danne sig deres egne holdninger til den verden, de lever i," fortæller Sune Gudmundsson.

Skoler og kommuner kan ligesom private tegne et abonnement. Det koster for skolerne 39 kr. om året pr. elev, og der er rabat at hente, hvis en kommune køber abonnement til alle sine skoler.

Han forklarer, at det er for tidligt at fortælle noget om, hvor mange abonnenter Koncentrat har fået. Eventuelle abonnenter er indtil nu stadig i den gratis prøveperiode på 30 dage.

Har I sat jer nogle mål for, hvor mange abonnementer I skal have inden for en given periode?

"Det har vi selvfølgelig, men det vil jeg gerne holde for mig selv lidt endnu," siger Sune Gudmundsson.

Skal være økonomisk bæredygtig

Ud over de 3 mio. kr. i etableringsstøtte er der fra Slots- og Kulturstyrelsen et krav om egenfinansiering på minimum 25 pct. Ifølge Sune Gudmundsson har han og mediets medstiftere, chefredaktør Sven Johannesen, redaktionschef Lasse Wamsler og digital chef Mikkel Jaedicke, smidt mere end minimumskravet fra Kulturstyrelsen i projektet.

Nærmere vil han ikke komme det. Det betyder også, at omkostningerne lige nu bliver holdt på et minimum.

"Vi er bestemt ikke på noget "spending spree". Det er stadigvæk rugbrødsmadder til frokost, og mange arbejder på deres gamle computere. Vi er otte ansatte; halvdelen fuldtid. Men det kræver nogle indtægter for, at folk får en ordentlig løn," siger direktøren, der dog har store forventninger til Koncentrats fremtidige plads i medielandskabet.

"Lige nu er jeg lidt på en start-up-løn. Det er resten af ledelsen også. Min forventning er, at Koncentrat er økonomisk bæredygtig inden udgangen af 2019. I det ligger der også, at vi på det tidspunkt alle har opnået en hæderlig løn."

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Der bliver rusket godt og grundigt op i DR's bestyrelse ved årsskiftet, og Bonnier Publications kommenterede i ugens løb den langtrukne forhandling om afskedigelser. Dét og meget mere i den ugentlige briefing fra begivenhedernes gang i mediebranchen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere