MediaWatch

Facebook afviser påstand om spin: Derfor skruer vi ned for medier

Når Facebook skruer ned for distributionen af opslag fra professionelle, vil det ramme virksomheder og medier ens, siger Facebooks nordiske kommunikationschef, der ikke vil sætte tal på, hvor mange procent rækkevidden vil dykke.

Foto: /ritzau/Scanpix/Bax Lindhardt

Det har regnet med spørgsmål, kommentarer og meninger i offentligheden, efter Facebook natten til fredag meddelte, at koncernen er på vej med en større opdatering af algoritmen, der styrer nyhedsrullen. Det vil betyde færre posts fra virksomheder og medier og mere plads til opslag fra venner og familie.

Ifølge Marc Zuckerberg sker det for at vende mere tilbage til rødderne som ægte socialt netværk, der fremmer relationer mellem mennesker – mindre end forbrugere og virksomheder. Ifølge kritikere sker det for at kapitalisere mere på den dominerende og magtfulde globale distributionskanal.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Debat: Mediepolitik uden jordforbindelse

Magter folketing og regering at lave en medieaftale, der kan gennemføres, og vil den fungere i virkelighedens mediemarked? Sporene skræmmer. Den seneste medieaftale fra 2018 er et klart eksempel på, hvor galt det kan gå. Men den var desværre ikke en undtagelse. Sådan lyder det fra rådgiver og tidl. generaldirektør i DR Christian S. Nissen i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs