MediaWatch

Drive Studios fik første underskud i 2018 og retter blikket mod nyt område

Det digitale produktionsselskab forlod 2018 med sit første underskud. Flere ansatte og bevidst lavere overskud på produktioner er baggrunden for underskuddet, forklarer direktør, der vil udvide forretningen med nyt indsatsområde.

PR / Drive Studios
Sigurd Bæk Jensen, adm. direktør og medstifter af produktionsselskabet Drive Studios. Foto: PR / Drive Studios

Godt tre år efter Drive Studios blev etableret, kom virksomheden ud af 2018 med sit første underskud – og et relativt stort et af slagsen på knap 6 mio. kr. mod forrige års overskud på en kvart million. Det fremgår af selskabets årsregnskab for 2018.

Bruttofortjenesten steg med en lille million til 15,5 mio. kr. Drive Studios oplyser ikke selskabets omsætning, men ifølge Sigurd Bæk Jensen, medstifter og direktør hos Drive, steg den med omkring 50 pct. til 60 mio. kr.

Faldet på bundlinjen blev især drevet af øgede personaleomkostninger. De steg fra 14 til 22,3 mio. kr. fra 2017 til 2018. Samtidig har ledelsen valgt at skære i overskudsmarginen på en række produktioner især i udlandet.

"Personaleomkostningerne er steget i takt med, at omsætningen er steget. En af forklaringerne på, at omkostningerne er steget, er, at vi har valgt at sænke vores marginale indtjening på mange af de produktioner, vi har satset på. Vi ville hellere gøre rigtigt – og få de næste projekter – end at tjene mere på de enkelte produktioner. Vi har hele tiden været bevidste om, at det var dét, vi gjorde. Og vi skulle så gerne kunne se på resultatet for 2019, at det ikke er helt samme strategi, vi kører nu," fortæller Sigurd Bæk Jensen.

Væksten i 2018 blev hentet over en bred kam af produktionsområder – fra kommercielle kampagner for virksomheder til egenproduceret indhold til Yousee og public service-indhold til DR.

"Jeg ser det sådan, at 2018 var et år, hvor vi investerede en masse penge i udvikling, mens 2019 er et år, hvor vi fokuserer på at konsolidere vores plads i markedet. Så vi skal også gerne ud af året med et resultat, der er positivt eller lige omkring 0," siger Sigurd Bæk Jensen.

Drive blev grundlagt i maj 2016 som et digitalt produktionsselskab. 2018 har Sigurd Bæk Jensen tidligere betegnet som et år, hvor Drive "i høj grad" skulle finde sine ben at stå på som en efterhånden mellemstor producent, der er gået fra 2 til omkring 50 ansatte på et par år og har åbnet kontorer i USA og senest Tyskland.

Satser på fiktion – og Tyskland

For få dage siden meddelte Drive også, at man har hyret Maj-Britt Landin, der kommer fra en stilling som excecutive producer hos TV 2 Fiktion, som ny chef for Drives fiktionsafdeling. Det skal ses som en del af selskabets øgede fokus på fiktion – og nye fokus på potentielt at ville kaste sig ind i markedet for længere fiktionsformater.

Drive har ellers hidtil holdt sig fra de længere, mere traditionelle fiktionsformater og udelukkende fokuseret på såkaldt short form og middle form fiktion såsom serien "29", der er en del af Yousees medietilbud på streamingtjenesten Xee.

"Som med vores andre satsninger har vi prøvet nogle ting af på området det seneste års tid, og i erkendelse af, at det er gået godt, har vi nu ansat hende (Maj-Britt Landin, red.) til at tage sig af den afdeling og hæve niveauet, hvor vi ikke tidligere har haft de kompetencer inhouse. Så vi satser på, der kommer endnu mere fiktion, når hun træder til," siger Sigurd Bæk Jensen.

"Vores raison d'être er, at vi prøver nogle ting af - det handler det her også om. Der opstår for tiden nogle nye genrer, formater og finansieringsmuligheder inden for fiktionen, og der vil vi meget gerne være med," lyder det.

Sigurd Bæk Jensen peger bl.a. på, at hvor det hidtil har krævet støtte fra Filminstituttet, hvis man som producent vil give sig i kast med fiktion, ser han nye muligheder i at skaffe finansiering takket være alternative måder at producere på. Det gør det muligt at arbejde med lavere budgetter.

"Det gør også, at processen bliver hurtigere. De projekter, vi hidtil har lavet, har været relativt hurtige at få i gang, fordi vi bl.a. selv har kunnet finansiere det. DR begynder jo også at finansiere mindre projekter til fulde, så vi ikke nødvendigvis behøver at vente på eksempelvis Filminstituttet," forklarer han og peger bl.a. på DR3-serien for unge "Doggystyle" som værende en produktion i en størrelsesorden, der kunne være til at overkomme selv at finansiere.

Det kommercielle marked udvikler sig langsomt

Sigurd Bæk Jensen henleder opmærksomheden på Drives tyske afdeling, der har et år på bagen, som et sted, hvor de mere eksperimenterende, digitale formater er i højsædet.

"Det er et godt eksempel på, at vi stadig har fokus på at gøre tingene en del anderledes end den klassiske tv-branche, vi kom fra. Public service-stationerne dernede har puljet nogle penge til at nå de unge på nettet i en erkendelse af, at de har for svært ved at nå dem via tv-mediet. Vi har i den forbindelse lavet nogle årsaftaler, hvor vi udkommer med dokumentarer i formater af 10-12 minutters varighed ugentligt, samt et politics hub, hvor vi formidler politik online til unge via bl.a. Facebook, Youtube og Whatsapp."

Hænger jeres interesse for at udvide med mere traditionel fiktionsproduktion også sammen med, at markedet for de kommercielle, digitale produktioner er mere begrænset, end I have regnet med?

"Jeg vil sige, at det kommercielle bevæger sig en smule langsommere, end vi havde troet. Vores omsætning på området er nogenlunde det samme i dag, som det var, da vi startede for tre år siden. Vi gør en indsats nu for at få noget mere (salg, red.) – også i samarbejde med nogle reklamebureauer, der jo har kunderne, men har erkendt, at de måske ikke helt har kompetencerne til at løfte de større ting," siger han.

"Så det er stadig et indsatsområde for os. Men vi agerer i den medievirkelighed, der er, og som ændrer sig hele tiden. Vi prøver at være så agile som overhovedet muligt – og kunne ændre strategi og fokus, efter hvad der giver mening. Vi tør sagtens erkende, at vi ikke havde regnet med at satse på fiktion, da vi startede ud, men nu har det vist sig at være en mulighed, og vi føler, vi har kompetencerne til det."

Ifølge direktøren er det nye fokus på fiktion i Drive Studios' strategi ikke udtryk for forvirring om selskabets linje.

"Det er fordi, mediemarkedet er utroligt volatilt og kører i alle mulige forskellige retninger. Det er vi nødt til at tilpasse os, og jeg mener faktisk, det er en styrke, at vi er i stand til det," siger han.

Udvidelsen til USA, hvor Drive i 2017 fik en aftale med Facebooks streamingplatform Facebook Watch, består ligesom i Tyskland af en base på to mand, der har brugt 2018 på at forsøge at lande nogle større projekter, men hvor processen har været "længere og hårdere" end først antaget.

Forventer at viske underskuddet ud

Sigurd Bæk Jensen forventer som nævnt, at 2018-underskuddet bliver erstattet af et lille positivt resultat eller et nulresultat i 2019.

Han forventer, at omsætningen vil fortsætte sin opadgående kurve omend med et lidt mindre spring end de seneste par år. Omkring 30 til 40 pct. vil blive lagt på toppen i 2019, regner han med.

En del af det vil også blive drevet af Drives selvstændige afdeling for distribution og placering af selskabets produkter, der sælges med til bl.a. tv-stationer og kommercielle kunder, når de køber kampagner og produktioner, og som er begyndt at tjene penge i sig selv, efter der blev investeret i at udbygge afdelingen sidste år.

Af den samlede omsætning i år forventer direktøren, at omkring 15 til 20 pct. vil blive hentet på det tyske marked efter, det har taget lidt længere at få fod i markedet, end ledelsen havde regnet med.

Drive Studios er ejet af bl.a. Nordisk Film, der købte sig ind i selskabet i 2017, Sigurd Bæk Jensen, Taus Abildgaard Andersen, der er selskabets kreative direktør, Keld Reinicke, selskabets formand, og Kasper Fredhavn, der er Drive Studios' indholdsdirektør.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere