MediaWatch

Filmproducent efter Golden Globe: "Prisen bringer os et andet sted hen"

Den danske producer bag "The Wife" ser nye internationale muligheder, efter Glenn Closes præstation i filmen blev belønnet med en Golden Globe. "Nu er vi pludselig i en anden situation, end vi var for tre uger siden, hvor vi "bare" havde lavet en god film," siger Meta Louise Foldager Sørensen.

Christian Geisnæs
Meta Louise Foldager Sørensen er filmproducent i Meta Film og direktør og medejer af produktionsselskabet SAM Productions Foto: Christian Geisnæs

Natten til mandag vandt skuespillerinden Glenn Close en Golden Globe i kategorien bedste kvindelige hovedrolle i et drama for sin præstation i filmen "The Wife".

Blandt producenterne bag filmen spiller det danskejede produktionsselskab Meta Film London Ltd. en hovedrolle, hvorfor CEO og producer Meta Louise Foldager Sørensen nu ser nye internationale muligheder i kølvandet på prisen.

"Det er noget af et startskud for Meta Film London, som jeg nu selvfølgeilg gerne vil se, om vi kan kapitalisere på på andre projekter. Nu er vi pludselig i en anden situation, end vi var for tre uger siden, hvor vi "bare" havde lavet en god film, folk var glade for. Prisen bringer os et andet sted hen, i forhold til hvad vi kan, og hvordan vi bliver taget imod hos internationale investorer, manuskriptforfattere og skuespillere," siger Meta Louise Foldager Sørensen.

Hun fastslår, at filmen forretningsmæssigt har været en succes. Budgettet lyder på 44,5 mio. kr., mens filmen indtil videre har omsat for godt 109 mio. kr. i biografbilletter på verdensplan. "The Wife" forventes at hente flere indtægter hjem efter Golden Globe-sejren.

"Filmen selv får et længere liv. Den vil blive set mere fremover, end hvis Glenn Close ikke havde vundet en pris for den. Det er en blåstempling, der også kommer til at betyde flere indtægter på den lange bane," siger Meta Louise Foldager Sørensen.

Hvad så nu?

Produktionsselskabet Meta Film London Ltd. er et datterselskab til det danske Meta Film. Datterselskabet blev stiftet i 2015 med det formål at producere "The Wife", men nu skal det bruges til at skabe flere engelske titler.

"Vi har haft nogle skønne samarbejder med en engelsk producer, nogle investorer og en engelsk salgsagent, der står og siger: "Hvad så nu? Hvad vil du lave nu?". Og det kan jeg ikke lade være med at løbe efter. Så vi er i gang med finde ud af, hvad vi så kunne tænke os at lave som et opfølgende projekt eller to," siger Meta Louise Foldager Sørensen.

Der ligger allerede et par konkrete idéer til nye engelsksprogede film på tegnebrættet, men hun vil ikke løfte sløret for, hvad de er.

Vil prisen ændre på det setup, du har i London, skal der f.eks. flere kræfter til?

"Ja, vi kommer til at fokusere flere kræfter på London-afdelingen nu, og det vil formentlig også betyde en opmanding, hvis der kommer gang i flere projekter. Vi udfører selve udviklingen og finansieringen af nye filmprojekter her fra moderselskabet i København i samarbejde med vores engelske producer og et par assistenter derovre."

Hvor vigtigt er det at have et selskab uden for Danmark, hvis man som dansk producent har internationale ambitioner?

"Hvis man selv vil eje sine film, er det væsentlig at have et selskab i det land, hvor størstedelen af finansieringen hives hjem. Ellers kommer man til at "give" for meget af sit projekt væk til andre af strukturelle årsager."

Titlen skabte startproblemer

Produktionen af "The Wife" har ikke været helt let, fortæller Meta Louise Foldager Sørensen, der peger på, at titlen alene havde en indflydelse på den svære proces.

"Der var en masse elementer, der gjorde, at det var en svær film at producere. For det første kan det være svært at ramme publikum rent i drama-kategorien. Men titlen 'The Wife' viste sig også at være et problem i starten," fortæller Meta Louise Foldager Sørensen og uddyber:

"Det var simpelthen vanskeligt at finde den mandlige hovedrolle i starten, fordi de store mandlige navne vil have hovedroller, der også er hovedrollen. Og her er det selvfølgelig 'the wife', der er hovedrollen."

Meta Louise Foldager Sørensen peger på to centrale brikker i puslespillet, der var med til at få filmen til at lykkedes: Et godt manuskript og Glenn Closes præstation.

"Anerkendelsen af filmen og Glenn Close har selvfølgelig åbnet en helt masse døre. Vi har simpelthen en helt anden pondus, når vi fremadrettet går ud i verden og siger, at vi vil lave engelske film," siger Meta Louise Foldager Sørensen, der ud over Meta Film også er medejer af og direktør for produktionsselskabet SAM Productions, der også tegnes af manuskriptforfatterne Adam Price og Søren Sveistrup.

Får prisen betydning fordelingen af din arbejdstid?

"Mit fokus er som regel at starte projekterne op, udvælge og udvikle dem, finansiere og sætte dem produktionelt på skinner, hvorefter producere tager over og løber dem i mål. Så jeg vil naturligvis bruge noget fokus på den internationale slate af projekter nu. Mit arbejdsliv er en smeltedigle af rigtig mange projekter, og jeg kan faktisk ikke sætte præcise ord på, hvordan jeg fordeler tiden mellem projekterne og selskaberne. Der er stor synergi-effekt imellem alle elementerne."

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere