MediaWatch

Disse nye tjenester skal det danske marked holde øje med

Det danske marked vil inden for få år blive ramt af flere streamingtjenester fra store amerikanske tv-selskaber, som historisk har været dybt forankret i kabeltv-markedet, forudser international tv- og streamingekspert.

Ritzau Scanpix/AP/Disney Pixar
Disney, der bl.a. ejer Wall-E-skaberne i animationsselskabet Pixar, vil også have eget led ud til seerne i form af ny streamingtjeneste Foto: Ritzau Scanpix/AP/Disney Pixar

Kender du Stargate Command eller ESPN Live? Måske ikke, men formentlig vil du støde på selskaberne bag inden for få år.

For danske tv-aktører og forbrugere skal forberede sig på, at flere store amerikanske tv-selskaber med rødder i kabeltv-branchen vil gøre sit indtog på streamingmarkedet – inklusiv det danske.

Sådan lød forudsigelsen fra den internationale tv- og streaming-ekspert Colin Dixon, som står bag NscreenMedia, på Copenhagen Future TV Conference, der blev afholdt onsdag.

Ifølge Colin Dixon er en af de store tendenser på tv-markedet, at store tv-selskaber, som historisk har rødder i betalings- og kabeltvmarkedet, nu satser på at trække indholdet ud i egne streamingtjenester og etablere en direkte vej til forbrugerne uden om kabeltv-selskaberne.

Tre selskaber er værd at holde øje med, mener han.

"Jeg tror, at alle har potentialet til at påvirke jeres marked," sagde Colin Dixon.

Store planer fra underholdningsgigant

Et af dem er Disney. Det amerikanske selskab, som er verdens største underholdningsselskab, har i mange år været dybt forankret i kabeltv-markedet, men på flere områder går selskabet nu i retning af streamingmarkedet og en direkte kontakt med forbrugerne.

Tag ESPN Plus som eksempel. ESPN-brandet, som Disney ejer, har altid været synonym med kabeltv-markedet, men med ESPN Plus bryder Disney båndet til tv-distributørerne. Tjenesten rummer i første omgang kun en del af ESPN’s mindre sportsrettigheder, men Disneys topchef Bob Iger har tidligere udtalt, at Disneys ambition er, ESPN Plus over tid bliver tjenesten, som brugerne oplever ESPN gennem.

Samtidig har Disney meddelt, at selskabet fra 2019 ikke længere vil levere nye film til Netflix. I stedet vil verdens største underholdningsselskab lancere sin egen streamingtjeneste. Det sker i et forsøg på at indfange seere, der dropper det traditionelle fjernsyn til fordel for det digitale. Disney håber på sigt at kunne generere et større overskud fra sin egen streamingtjeneste frem for at udleje sine film til tjenester som Netflix.

Senest har selskabet oprettet en ny division med navnet "direct-to-consumer and international", der skal stå for den direkte kontakt til kunder verden over.

"Jeg vil næsten garantere, at når vi taler sammen igen – måske ikke til næste år, men året efter – har Disney lanceret i jeres region," sagde Colin Dixon.

Filmstudie går direkte efter kunder

Et andet eksempel er det amerikanske studieselskab MGM. Selskabet er knap så kendt i den brede danske befolkning som Disney, men det er flere af selskabets titler til gengæld. James Bond, Stargate og Borte med Blæsten er alle film og serier, som MGM står bag.

"Det er et selskab, som traditionelt set har arbejdet med distributører og aldrig haft et direkte forhold til forbrugerne. I den nye verden fortsætter de med det ved at være produktionshus for bl.a. HBO med "The Handsmaid's Tale". Men nu går de også direkte efter forbrugerne ved at bruge det digitale til at revitalisere gamle brands. Stargate Command er en ny betalingstjeneste, som fans kan abonnere på," sagde Colin Dixon.

Den sidste aktør, som ifølge Colin Dixon vil spille en større rolle på streamingmarkedet, er HBO. For de danske seere er HBO ikke ukendt. Siden 2012 har selskabet været aktiv på det danske marked med streamingtjenesten HBO Nordic. Den nordiske tjeneste kom tre år, før HBO gik i luften med en streamingtjeneste på det amerikanske hjemmemarked, og ifølge Colin Dixon er HBO et eksempel på et klassisk tv-selskab, der tog en stor chance ved at satse på streamingmarkedet.

"Da de lancerede HBO som streamingtjeneste i USA i 2015, var det en kæmpe stor ting. HBO har været synonymet med kabeltv i USA. Da kabeltv blev lanceret, var HBO en af de første kanaler," sagde Colin Dixon.

Efter en langsom start, hvor HBO kun lykkedes med at kapre to mio. kunder efter to år, havde selskabet 5 mio. kunder 2017. Samtidig tjener HBO i dag flere penge per streamingkunde end på de traditionelle tv-kunder.

"Hvor tror du, at HBO ønsker, at du tegner abonnement? De er gået fra at være en stor støtte og promotor for betalingstv til faktisk at ønske, at seerne flytter sig," lød det fra Colin Dixon.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny, stor spareplan i Jysk Fynske Medier, Dansk Folkeparti stiller kritiske spørgsmål til TV 2-salg og opsigtsvækkende reklamesag sender Dansk Reklame Film i rødt. Kom med på ugens rundtur til de vigtigste begivenheder i mediebranchen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere