MediaWatch

"Corydons skifte vidner om at mediers hjørnekontorer fortsat har en vis attraktion"

Julestafetten 2017. Bjarne Corydons skifte til Børsen bør få medierne til at ranke ryggen, mens Paradise Papers hører til årets bedste og mest perspektivrige historier, mener Ulrik Haagerup, direktør for Constructive Institute og dagens gæst i Julestafetten.

Både udviklingen hos New York Times og på Bornholms Tidende var med til at sende positive signaler ud i mediebranchen i året, der lakker mod enden, mener Ulrik Haagerup, direktør for Constructive Institute og tidl. nyhedsdirektør i DR. Han mener til gengæld, at "plejer" var med til at trække branchen ned i årets løb.

For mediebranchen 2017 hvad var:

… årets bedste nyhed?

"New York Times lukker ifølge sin chef Mark Thompson på papir om nogle år (i.f.m. INMA's 2017 World Congres ifølge Ulrik Haagerup, der selv var blandt talerne, red.). Men onlineforretningen går fremad, og især valget af Trump har fået titusinder til at efterspørge ordentlig journalistik, og de er villige til at betale for den."

… årets overraskelse?

"Den internationale gennemslagskraft i historien om plastik i vores drikkevand fra ORB Media i Washington DC. Med Naja Nielsen som ny chef varsler ORB en ny type medievirksomhed, der er global, digital og uden egen distribution: Én verden. Én historie. Og på det personlige plan er det overraskende, hvor nemt det er ikke at tjekke ind i nyhedsstrømmen hvert tredje minut."

… årets jobskifte?

"At Bjarne Corydon hellere vil være chefredaktør end McKinsey-konsulent, vidner om, at publicisme og hjørnekontoret i mediehuse fortsat har en vis attraktion. Det skal vi være stolte af."

… årets brøler?

"Vi er en branche, hvor for mange igen glemte, at hvis man gør, som man plejer, så får man nok de resultater, man plejer at få. Globalt forsøger mange nyhedsmedier at komme ud af krisen ved at lave flere nyheder til flere platforme hurtigere med færre folk og færre penge. Det lyder ikke som en vinderstrategi."

… årets historie?

"Paradise Papers viste tre vigtige ting: For det første, at god journalistik er en feedback-mekanisme, der skal hjælpe samfundet med at korrigere sig selv. For det andet, at fremtidens store, væsentlige historier ikke længere kan dækkes inden for nationale grænser, inden for snævre stofområder og uden at samarbejde. For det tredje er det fornyende, at flere af de afdækkede medier bruger afsløringerne som afsæt til historier om, hvordan globaliseringens skattesystem kunne indrettes. "

… årets idé?

"Bornholms Tidende er holdt op med at ligne en nedgroet negl. Nu ser redaktionen sig selv som et medie, der skal gøre deres ø til et bedre sted at bo. Både ved at afdække udfordringer, men også ved at inspirere og facilitere debatter om, hvordan problemer kan løses. Resultat? Oplagsfaldet er fladet ud, læsertallet steget (til 19.000 i seneste halvår mod 17.000 året før ifølge læsertal fra Gallup, red.), avisen giver overskud i år ifølge ledelsen, og de mest læste historier handler alle om noget, der virker, eller om mennesker, som andre bornholmere kan lære af."

… årets cliffhanger: Hvad er du mest spændt på i 2018?

"I marts er der en upåagtet folkeafstemning i Schweiz. 100.000 underskrifter har forlangt, at alle indbyggere skal stemme ja eller nej til den schweiziske licens, som kan lukke det schweiziske svar på DR, SBC. Fuldstændig. Får meningsmålingerne ret, så kan bl.a. SRF TV, radio og online slukke 1. januar 2019.

Det risikerer at sætte gang i en dominoeffekt i resten af Europa, hvor kombinationen af pressede kommercielle medier, påstået årelang bias hos nogle public service-medier og kortsigtede, hævngerrige politikere på forhånd risikerer at fjerne eller alvorligt stække det nationale kvalitetsindhold, der er det vigtigste fremtidige bolværk mod de globale teknologigiganter, og som tjener som kit for nationalstaterne. Det er dumt. Og det er farligt."

 

Drillespørgsmål fra Tom Jensen, ansv. chefredaktør for Berlingske, til Ulrik Haagerup:

Ingen har vel noget imod ideen om konstruktiv journalistik. Men udvikler man den bedst i et laboratorium som Constructive Institute, og risikerer begrebet ikke at blive målet - snarere end et middel til at være relevante for medieforbrugerne?”

"Målet med Constructive Institute er at skabe en global ændring i nyhedskulturen. Ikke bare af hensyn til troværdigheden for journalister, og for at skabe en meningsfuld rolle for fremtidens nyhedsmedier. Men især for at få journalistik til at genindtræde som en autoritet i de demokratier, der eroderes i disse år - ikke på grund af "fake news", men på grund af "news".

De eksperimenter med fokus på journalistik med begge øjne, nysgerrighed som drivkraft og inspiration til mulige løsninger som supplement til vores vanlige vinkler på konflikter, dramaer, skurke og ofre, de udmøntes selvfølgelig bedst på redaktionerne som hos Berlingske. Men kan vi bidrage med at provokere status quo, sprede lidt journalistisk nyforelskelse, udvikle konstruktive koncepter, uddanne fremtidens redaktionelle rollemodeller og dele ny viden og praktiske tilgange, så tror vi, at det er muligt at gøre journalistik til et respekteret fag, hvis arbejde mennesker igen vil bruge tid og penge på."

Ulrik Haagerup sender julestafetten videre til nyhedsdirektør på TV 2 Mikkel Hertz med følgende drillespørgsmål:

Hvis jeg nu erkender, at jeg har været ansvarlig for DR-indslag om f.eks plejehjem, der godt nok ikke var direkte forkerte, men som heller ikke gav det rigtige billede, vil du så medgive, at TV 2's dokumentar om HPV-vaccinen ikke var vores fags bedste eksempel på journalistik, der giver den bedst opnåelige version af sandheden med henblik på, at folk selv kan tage stilling?

Læs de øvrige udgaver af Julestafetten på MediaWatch her:

1. december:

"Det bliver spændende at følge Bjarne Corydons entré på mediemarkedet"

6. december:

"Medieforliget er det, jeg er næstmest spændt på"

8. december:

"Der vil helt sikkert komme mere originalt og digitalt dansk indhold fra os i 2018"

11. december:

"Jeg tror ikke, der var mange, der havde set det partnerskab komme for bare et år siden"

12. december:

"Vi er pivstolte over DR3"

13. december:

"Det er tankevækkende, hvordan en bevægelse så hurtigt kan få kraft i en ny medievirkelighed"

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Regeringen går efter kun at sælge 49 pct. af TV 2, ugebladskæmpen Aller kom med regnskab, som ikke så godt ud for den danske dels vedkommende, og DF meldte sig klar til at skrue på de ønskede DR-besparelser. Det er blevet tid til ugens tour gennem mediebranchens største begivenheder.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere