MediaWatch

Radioaktører lader DAB-kanal fare og kalder udbuddet "en farce"

Hverken Bauer Media eller Heartbeats vil byde på den nye DAB-kanal, som Radio24syvs ejere har besluttet at søge. "Det er ikke kommercielt interessant overhovedet," siger Bauers adm. direktør, mens Heartbeats kalder det en fattig udvikling for dansk musikradio.

Foto: PER FOLKVER

Radio24syv kan se flere mulige konkurrenter falde fra i budrunden om sendetilladelsen til en ny public service-kanal på DAB.

Danmarks største kommercielle radioaktør, Bauer Media, og kultur- og podcastmediet Heartbeats afviser således at ville byde på den nye digitale radiokanal, som i øjeblikket er i udbud. Det sker torsdag, efter Berlingske People har meldt ud, at selskabet agter at byde på kanalen for at videreføre Radio24syv som DAB-kanal, efter kanalens nuværende FM4-sendetilladelse er udløbet.

"Vi byder ikke på den, for det er ikke kommercielt interessant overhovedet. Der er ingen chance for, at den kanal vil overleve i mere end fire år, hvis den ikke får tilført flere penge fra regeringen. Hvis den skal stå på egne ben, så lover jeg, at den lukker," siger Jim Receveur, adm. direktør i Bauer Media i Danmark.

De kommercielle muligheder for den nye digitale kanal er begrænsede. I det oprindelige forslag til kanalens rammer var der lagt op til, at kanalens sendeflade må indeholde reklamer. Men dén mulighed var pillet ud af udbudsbetingelserne, da de blev præsenteret i juli. Til gengæld må der godt være sponsorerede programmer efter radio- og fjernsynslovens regler på kanalen.

Bauer: Kanalen er ikke gennemtænkt

Den nye DAB-kanal vil over de næste fire år få tilført 70 mio. kr. årligt i statsstøtte. Når støtten efter fire år hører op, vil der ifølge Jim Receveur med al sandsynlighed ikke være lyttere nok til at komme i nærheden af 70 mio. kr.

Radio24syv har i dag omkring 500.000 lyttere ugentligt. Hvis kanalen vinder det igangværende udbud, siger den farvel til den bredere FM-distribution for i stedet at blive en DAB-kanal, hvor radiolytningen er mindre. Og Jim Receveur mener ikke, det er realistisk at skabe økonomi i kanalen – selv hvis alle de nuværende lyttere flytter med.

"En af vores kanaler, Radio Soft, har ca. 500.000 lyttere. Den kanal omsatte for 22 mio. kr. sidste år. Så selvom det skulle lykkes Radio24syv at nå op på det lyttertal, den har i dag, så vil der stadigvæk mangle ca. 50 mio. kr. i kassen om fire år," siger han og kalder den kommende DAB-kanal en "farce", som ikke giver nogen mening hverken forretningsmæssigt eller indholdsmæssigt.

"Jeg er grundlæggende imod oprettelsen af den her kanal, for der er ingen forretningsplan. Det er ikke gennemtænkt. Jeg synes, man kunne bruge pengene bedre ved fx at lave en kanal med jazz eller klassisk musik i stedet for at lave endnu en taleradio," siger han.

Med den kommende digitale radiokanal vil der være tre taleradioer i Danmark: DR'1 P1, Radio4, som overtager FM4-sendetilladelsen 1. november, og den nye digitale kanal, der går i luften tidligst 1. november i år og senest 1. juli 2020.

Ressourcespild at søge

Også Heartbeats' adm. direktør, Le Gammeltoft, ærgrer sig over, at der med DAB-kanalen vil være tre danske taleradioer og mindre musikradio, som DAB-kanalen oprindeligt var tiltænkt.

"Det er en farce for de danske radiolyttere og dansk musikliv, for nu kommer vi til at have tre statsfinansierede taleradioer, men vi kommer ikke til at have noget som helst, der bakker musikken op, den alternative musik, undergrunden og vækstlaget. Hvor skal der ske med dansk musik? Som danskere skal vi nu lytte til de kommercielle kanaler eller lade os styre af Spotifys algoritmer," siger Le Gammeltoft med henvisning til, at DR fra nytår lukker musikkanalerne P6, P7 og P8.

Det vil skabe et hul i musikformidlingen på radio, som den nye DAB-kanal ikke vil kompensere for, mener hun, fordi den vil have mere fokus på aktualitet frem for musik og kultur som oprindeligt tænkt.

I sidste års medieforlig besluttede den daværende VLAK-regering sammen med Dansk Folkeparti at oprette en ny DAB-kanal med fokus på klassisk musik og kultur. Men da Radio24syv valgte ikke at byde på genudbuddet af FM4-frekvensen, som Radio24syv sender på indtil 31. oktober, blev udbuddet af DAB-kanalen ændret i retning af en taleradio. Det gør ifølge Le Gammeltoft, at det vil være nytteløst at byde på kanalen, som hun anser for at være skræddersyet til Radio24syv.

"Vi har hele tiden haft som strategisk mål, at det var et udbud, vi skulle søge, fordi det var helt i tråd med vores lidenskab for musik, musikformidling og kultur. Men det vil være ressourcespild, hvis jeg som direktør nu gik ind og satte tid af til at søge den kanal, fordi den er givet til Radio24syv," siger Le Gammeltoft.

"Det kan godt være, at Mette Bock og Joy Mogensen (hhv. tidligere og nuværende kulturminister, red.) siger, at den ikke er skræddersyet til Radio24syv, men jeg vil æde min hat på, at der ikke er andre end 24syv, der kommer til at søge sendetilladelsen," lyder det fra Heartbeats' adm. direktør.

Der er deadline for at byde ind på den digitale kanal 20. september. Radio- og tv-nævnet tager stilling til de indkomne bud og vil efter planen kåre en vinder 22. oktober.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere