MediaWatch

Casper Christensen, Hella Joof og Third Ear skal lave podcast for ny betalingstjeneste

Når Podimo, en streamingtjeneste for podcast, lanceres til september, vil abonnenter kunne lytte til flere kendte stemmer. Håbet er, at navne som Hella Joof og Casper Christensen vil gøre projektet lettere at forholde sig til, lyder det fra indholdschef Nikolaj Koppel.

Fra venstre: Thomas Skov, underholdningschef i Podimo, Tim Hinman fra Third Ear, Marie Louise Tüxen, Hella Joof, Casper Christensen, Umut Sakarya og Nikolaj Koppel, CCO i Podimo. Foto: Simon Birk

Podimo, en kommende streamingtjeneste for podcast, har indgået aftaler med flere kendte navne om produktion af programserier eksklusivt til tjenesten, som lanceres i begyndelsen af september.

Der er blandt andre tale om komiker Casper Christensen, skuespiller og filminstruktør Hella Joof, podcastduoen Third Ear og kok Umut Sakarya, som bl.a. har været med i DR3-serien "Tyrkersvin." Ifølge Podimos indholdschef, Nikolaj Koppel, skal de være med til at tegne et billede af, hvad der vil ligge på den nye platform.

"De her navne repræsenterer den tyngde og bredde, som indholdet vil have, og viser samtidig på hver deres måde et fint lille udsnit af nogle af de genrer, der vil være på Podimo," siger Nikolaj Koppel, som indtil videre ønsker at holde tæt med, hvor mange podcastere, der på nuværende tidspunkt er indgået aftale med.

"Det giver ikke mening at sætte tal på, for det vokser hele tiden. Men jeg kan sige, at der er langt flere end den håndfuld, vi er klar til at gå ud med nu," lyder det.

"Om søndagen græder vi" og "Radio sovs"

I begyndelsen af april løftede serieiværksætteren Morten Strunge sløret for sine planer om at åbne en ny abonnementstjeneste for podcasts. Nikolaj Koppel håber, at offentliggørelsen af nogle af de navne, der vil være at finde på tjenesten, vil gøre projektet lettere for både kommende abonnenter og skabere af indhold at forstå og forholde sig til.

"De her navne viser jo, at vi mener det alvorligt. De er med til at blåstemple ideen om en platform og en forretningsmodel, der ser sådan her ud, og de får forhåbentlig samtidig gjort det hele en smule mere konkret. For indtil nu har vi kun været ude med vores navn og vores glatte ansigt. Nu begynder der så småt at tegne sig et billede af, at vi er på vej et sted hen, så det er super spændende," siger Nikolaj Koppel, som var med til at stifte selskabet sammen med Morten Strunge og Sverre Dueholm, som har ansvaret for den tekniske del af den nye platform.

Hella Joof vil udkomme med to forskellige podcast. Det ene – "Om søndagen græder vi" – laver hun sammen med forfatter Marie-Louise Tüxen. Det andet er under udvikling. Casper Christensen, der ud over at være kendt fra bl.a. tv-serien "Klovn", tilbage i 90'erne var vært på P3-programmet "Tæskeholdet", skal lave to forskellige programserier, som bliver offentliggjort efter sommerferien.

Podcastduoen Tim Hinman og Krister Moltzen, som står bag Third Ear, skal producere fire serier til Podimo. En del af indholdet vil kun kunne findes på Podimo, mens en del af det i en begrænset periode vil kunne høres på Third Ears egen platform. Endeligt vil Umut Sakarya stå for podcasten "Radio Sovs".

I april fortalte Morten Strunge, at musik- og kulturmediet Heartbeats også skal producere en række podcast for Podimo. Resten af samarbejdspartnerne vil blive offentliggjort drypvist.

Vil have flere om bord

Abonnementsprisen kommer ifølge Nikolaj Koppel til at ligge mellem 60 - 80 kr. Mere konkret kan han ikke blive på nuværende tidspunkt, men han udelukker dog ikke, at der kan blive tale om en lavere pris. Forventningen til antallet af abonnenter ligger på ca. 100.000 inden for tre år.

"Det er en del af en større forretningsmodel, hvor vi regner og lægger til og trækker fra hele tiden. Vi gik ud med store armbevægelser, og de store armbevægelser har vi selvfølgelig stadig, men de endelige tal og mål er noget, der stadig er in the making. Det hele hænger strategisk sammen – pris på abonnement, antal abonnenter, indhold, hvor meget indhold hvornår - og hvornår vi ruller ud hvor. Hele den mosaik er ved at tage form i disse uger," siger Nikolaj Koppel.

Forretningsmodellen går ud på, at podcasterne får 50 pct. af de abonnementskroner, der kommer ind, hvis de ligger eksklusivt på platformen. Jo mere, ens podcast bliver lyttet til, jo flere penge får man. Nogle navne - bl.a. Third Ear, som bruger måneder på at producere en serie for Podimo, får udbetalt en garanti på forhånd. Men ellers vil de principielt blive betalt ud fra samme vilkår som alle andre podcastere på platformen.

Nikolaj Koppel håber, at endnu flere podcastere – kendte som ukendte – vil blive tiltrukket af udsigten til at kunne tjene penge på formatet, hvilket hidtil har været vanskeligt i Danmark.

"Når Podimo gradvist bliver en smule mere konkret, og vi har indgået aftale med de her forskellige podcastere, så er det helt klart også et signal om, at vi har en model, som går ind og laver en tackling på det marked, der findes nu, hvor du som udgangspunkt ikke får penge for at lave podcast. Så det er helt klart også et signal om, at du kan komme til Podimo og blive del af et økosystem, hvor man kan tjene penge på det, man laver," siger han.

Partnerskaber med mediehuse

Udover podcastere og producenter som Heartland er der også planer om partnerskaber med mediehuse om levering af aktuelt indhold.

"Vi har indtil videre parkeret idéen om egenhændigt at producere nyheder. Men vi kommer til at opsøge strategiske partnerskaber med mediehuse og forlag. Det kunne fx også være en aftale om levering af nyhedsindhold," siger Nikolaj Koppel.

Podimo lanceres i Danmark i starten af september, og ambitionen er at rulle konceptet ud over landegrænserne til resten af Europa på et senere tidspunkt.

Morten Strunge har udover Podimo tidligere stiftet bogtjenesten Mofibo og telefonselskaberne Onfone og Plenti.

Morten Strunges nye podcastsatsning har Heartbeats om bord – og flere på vej

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere