MediaWatch

Streamingtjenester er blevet mere populære hos bogfolket

Streamingtjenester for bøger er de seneste par år piblet frem i markedet, og det afspejler sig i læsernes forbrug. På et år er andelen af brugere på den digitale boghandel Saxo.com, der har et streamingabonnement, steget fra 22 pct. til mere end hver tredje.

Ritzau Scanpix/Linda Kastrup
Jørgen Balle Olesen, stifter og adm. direktør, Saxo.com. Foto: Ritzau Scanpix/Linda Kastrup

Det er ikke kun streaming inden for tv- og musik, der oplever stigende popularitet i både udlandet og Danmark. Også inden for bogens sfære bliver abonnementsmodellen stadig mere udbredt blandt læserne. Det viser en ny undersøgelse, som den digitale boghandel saxo.com står bag.

Siden sidste år er andelen af de adspurgte læsere, der har et streamingabonnement på bogtjenester steget fra 22 pct. i 2017 til 34 pct. i år. Undersøgelsen er blevet besvaret af knap 8400 danske brugere af saxo.com.

Udviklingen hænger sammen med, at streamingen af lydbøger de seneste par år er blevet mere populært, ligesom der er kommet flere streamingtjenester til. Siden begyndelsen af 2017 er blandt andet russiske Bookmate, der har et partnerskab med mobilselskabet Telmore, kommet til efterfulgt af en ny bogtjeneste Politiken Books af JP/Politikens Hus samt Saxo.com's egen tilsvarende streamingtjeneste. Dertil kommer det gratis udbud via bibliotekstjenesten Ereolen.

"Stigningen i antallet af læsere, der streamer e- og lydbøger er positiv, fordi de, der streamer bøger, også er yngre end det generelle billede af de danske læsere. Det er afgørende, at vi i stigende grad udvikler os inden for dette felt, for det er her, vi kan skabe nye læsere i den yngre målgruppe," lyder det fra adm. direktør i Saxo.com, Jørgen Balle Olesen, i en tilhørende pressemeddelelse.

Populært på grund af tilgængelighed

I undersøgelsen svarer 46,4 pct. af brugerne, at de har valgt at tegne et streamingabonnement, fordi de vil kunne læse eller lytte til en bog med det samme, mens 24,5 pct. siger, at det er for, at de nemt kan lave andre ting, mens de læser og lytter.

73,7 pct. af brugerne svarer, at de vælger at læse e-bøger, fordi det er let tilgængeligt på eksempelvis ferier. Tilsvarende vælger 65,8 pct. de digitale lydbøger på grund af tilgængeligheden - en stigning fra 53 pct. sidste år.

Den største genre inden for streaming er skønlitteratur, hvilket især tilskrives brugen af lydbøger, viser undersøgelsen. Mens læsningen af e-bøger peaker kl. 22 om aftenen, er brugen af lydbøger mere jævnt fordelt over hele døgnet, men peaker i myldretiden kl. 7 om morgenen og kl. 16 om eftermiddagen.

Når det kommer til, hvorvidt brugerne færdiggør bøgerne, de læser eller lytter til på streamingtjenesterne, er der også relativt stor forskel. 54 pct. af lydbøgerne bliver lyttet til ende, mens tilsvarende kun kan siges om 37 pct. af e-bøgerne, viser undersøgelsen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere