MediaWatch

Fagfolk: Annonce-artikler er svære at gennemskue for læserne

Native advertising, der ligner artikler, men er reklame, vinder frem i annoncemarkedet, men udfordrer læsernes evne til at skelne mellem reklame og redaktionelt indhold.

Foto: Martin Kurt Haglund/Polfoto/Arkiv

Der er bred enighed om, at de danske dagblade lever op til lovgivningen for at mærke den markedsføring, der ligner artikler, såkaldt native advertising. Ifølge en rundspørge af MediaWatch vinder native advertising, der lægger sig op ad mediernes journalististiske indhold og troværdighed, frem i efterspørgsel og omsætning blandt de danske dagblade.

Argumentet lyder ofte fra medierne, at annonceformen ikke slider på den journalistiske troværighed, så længe artikelannoncerne mærkes korrekt og som "annonce". Men for læserne er det ikke nødvendigvis så let at skelne mellem annoncer og redaktionelt indhold ifølge Lars Pynt Andersen, der er lektor ved institut for Marketing & Management på Syddansk Universitet.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Bornholms Tidende er sendt ud i spare- og fyringsrunde, DR's dramachef blev afskediget, og Louds nye programdirektør varslede store forandringer for den unge radio. Få overblikket over en travl uge i den danske mediebranche.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs