MediaWatch

Chefredaktør: Opkøb styrker den lokale journalistik

Jysk Fynske mediers overtagelse af Midtjyske Medier giver mulighed for at udvikle den lokale journalistik, siger Fyens Stiftstidendes chefredaktør.

Foto: Ole Frederiksen/Polfoto/Arkiv

Avislæserne på Fyn kan se frem til en stærkere dækning i deres lokalområde, skriver fyens.dk.

Meldingen kommer fra koordinerende chefredaktør i Jysk Fynske Medier og ansv. chefredaktør på Fyens Stiftstidende, Per Westergård, efter det i går kom frem, at Jysk Fynske Medier skal overtage Midtjyske Medier. 

Han understreger, at de fynske læsere ikke vil komme i klemme, selvom koncernen bag de fynske aviser breder sig i Jylland. 

"Fyens Stiftstidende er en af de helt store aviser i samarbejdet. Og hele idéen er, at vi ikke skal nedlægge, men styrke journalistikken i lokalområderne - og den lever bedst blandt borgerne. Der kommer ikke én mega-avis. Vi beholder både Fyns Amts Avis og Fyens Stiftstidende," siger chefredaktøren.

På kort sigt vil læserne ikke mærke de store ændringer, men på længere sigt vil overtagelsen af Midtjyske Medier ifølge chefredaktøren frigive midler til at udvikle journalistikken. For jo flere, man er til at deles om de kedelige udgifter til trykkeri, økonomiafdeling og IT, jo større økonomisk råderum er der til udvikling af medierne, konstaterer han.

DJ byder fusion velkommen

Også hos Dansk Journalistforbund er der en forhåbning om, at opkøbet kan have en positiv effekt på den lokale journalistik. Det skriver forbundsformand Lars Werge på sin blog på journalisten.dk.

"Jeg hilser opkøbet velkommen. En sikker forankring i de journalistiske og publicistiske kerneværdier, med fokus lagt på lokal og regional journalistik, har i forvejen præget såvel Jysk-Fynske Medier som Midtjyske Medier, og forretningsmæssigt ser operationen ud til at give mening," skriver Lars Werge.

Formanden vurderer, at gårsdagens opkøb har skabt mere soliditet "i såvel en gruppe lokale/regionale medier som hos udgiveren af en lille håndfuld landsdækkende medier."

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs