Danske Medier kræver opmærksomhed på chatbots brug af mediers indhold
Når chatbots som ChatGPT og Bing Chat kan svare på spørgsmål bygger det bl.a. på store mængder af tekst produceret af danske aviser og medier, og det går ikke at der bruges løs af mediernes indhold, mener de fire organisationer Danske Medier, CopyDan, DPCMO og VISDA ifølge Finans.
I praksis er det organisationen Common Crawl, som i 13 år har støvsuget internettet for tekst for at stille det til rådighed for eksempelvis forskere, men det er ifølge avisen også blevet grundlaget for chatbotternes viden og sprog.
”Det er nærliggende at tro, at det er nyt materiale, der opstår. Men det er hverken en intelligent modpart eller noget, der er guddommeligt beåndet,” udtaler Mads Brandstrup, direktør i Danske Medier.
I første omgang ønsker de fire organisationer at få anerkendt, at teknologierne bruger indhold, som selskaberne bag ikke har betalt for, og næste skridt skal være at få lavet regler, så en virksomhed kan betale for at bruge indhold til deres chatbot, fortæller Mads Brandstrup til Finans.
Relaterede artikler:
Danske medier lander ny licensaftale med nyhedsapp
For abonnenter