Lidl tester yderligere udfasning af tilbudsaviser for 95.000 husstande
Lidl lægger an til yderligere nedskæringer i de trykte tilbudsaviser, når detailkælden udfaser sin tilbudsavis i Aarhus og Odense i en testperiode, der forløber over de første otte uger af 2023. Det fremgår af en pressemeddelelse.
Det gælder omkring 49.000 postkasser i Aarhus og 46.000 i Odense, som får en udgivelse færre at bære på.
”Der er selvfølgelig mange overvejelser i spil, men vi ser, at flere og flere af vores kunder vælger den trykte tilbudsavis fra og tyer til digitale løsninger. Vi glæder os til at se effekten og resultatet af vores testperiode,” udtaler Rasmus Pape, der er indkøbsdirektør i Lidl.
Lidl valgte i februar helt at droppe den trykte tilbudsavis i København, omkring 162.500 styks, efter et lignende testforløb på seks ugers i 2021. Derudover har dagligvarekæden valgt at gøre den trykte version af tilbudsavisen 11 pct. mindre.
“Afviklingen af vores trykte tilbudsaviser i København er gået bedre, end vi turde håbe på. Københavnerne har virkelig taget online-avisen til sig, og generelt ser vi, at flere aktivt fravælger reklamer i postkassen og i stedet bruger vores kunde-app Lidl Plus, hvor vi kan se en stigning af brugere efter udfasningen af de fysiske tilbudsaviser i København.”
Ifølge Rasmus Pape er formålet at spare miljøet for ”en masse papir”, men indkøbsdirektøren påpeger også, at det giver kæden mulighed for at tilbyde ”endnu skarpere tilbud”, da de løbende kan opdateres online.
”Al omstilling tager tid, og derfor er det en længere udfasning, indtil vi på sigt helt udfaser den fysiske avis,” siger Rasmus Pape.