MediaWatch

Medie: Netmedier bryder markedsføringsloven

En gennemgang, som Politiken står bag, viser, at en flere netmedier har undladt at gøre opmærksom på, at artikler på deres hjemmesider er annoncørbetalte. En klar fejl, siger salgsselskab bag nogle af tilfældene. (Opdateret)

Foto: Ritzau Scanpix

Opdateret 19.8.: Citat fra Media Group Denmark tilføjet.

Flere danske netmedier har bragt artikler betalt af virksomheder uden at gøre opmærksom på, at der er tale om reklame. Det skriver Politiken. Reklameformen, der kaldes linkbuilding, fungerer ved, at en virksomhed betaler sig til en artikel på et netmedie, der linker til den pågældende virksomhedshjemmeside.

Linkbuilding er ikke i sig selv ulovligt, men ifølge Politikens gennemgang har en lang række danske annoncebaserede netmedier undladt at gøre opmærksom på, at artiklerne er annoncer betalt af den virksomhed, der linkes til.

"Markedsføringsloven forbyder skjult reklame. Så det er ulovligt, hvis betalt indhold fremstår som redaktionelt stof. Det gælder, uanset hvilket netmedie der er tale om," siger Marie Asmussen, som er fuldmægtig ved Forbrugerombudsmanden.

Reklameselskabet Media Group Denmark, der ifølge Politkens research har solgt en stribe linkbuilding-artikler på 20 forskellige medier, kalder det en fejl, at artiklerne ikke har været korrekt deklareret.

"Det er en helt klar fejl, at det ikke har fremgået. Alt vores sponsorerede indhold skal fremhæves som sponsoreret indhold," siger Rikki Tholstrup Jørgensen, medejer af Media Group Denmark, til Poltiiken.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere