MediaWatch

Mr. SBS Media fylder 50 år

SBS Medias nordiske direktør Henrik Ravn har netop fået nye ejere og på søndag den 20. januar fylder han 50 år.

SBS Medias nordiske direktør Henrik Ravn fylder 50 år på søndag den 20. januar.

Henrik Ravn har stort set beskæftiget sig med tv-mediet i hele sit professionelle virke. Han er uddannet cand.merc. i 1989 fra Handelshøjskolen i Århus.

Det var efter sigende netop hans afgangsopgave på studiet om tv, der skaffede ham ind gennem døren på det næsten nye TV 2. I 1990 indledte han således mediekarrieren på TV 2 som marketingkonsulent i programredaktionen, hvor han bl.a. stod i spidsen for at organisere en professionel og systematisk on-air promotion på TV 2.

Efter godt fire år tog TV 2s sportschef Jørgen Steen Nielsen Henrik Ravn med over til TV3, da Jørgen Steen tog springet til København og den private sektor.

Henrik Ravn kom de følgende mange år til at sætte sine fingeraftryk på TV3s strategier og udvikling. Han var som programchef i 1996 bl.a. med til at lancere TV3s søsterkanal TV3+ og søsætte det første ægte realityshow, Robinson Ekspeditionen i 1998.

Efter et lille ‘sidespring’ som programdirektør på TDC Kabel-tv i 2000 - i dag YouSee - hentede TV 2 Danmark ham tilbage til jobbet som programplanchef med base og bolig på Fyn.

Hovedrysten fra branchen
I 2003 påtog Henrik Ravn sig - til mange mediefolks hovedrysten - den store udfordring at reorganisere og rebrande SBS’ daværende brands TvDanmark1 og TvDanmark2. De var dengang kendt som klassens frække dreng.

SBS TV var tv-markedets fjerde tv-aktør med et blakket image, forældet organisering og uklar fremtidig strategi. Alligevel endte den tilsyneladende umulige opgave med at blive en af de sidste ti års største mediesucceser. Der er tale om en bemærkelsesværdig business turn-around, vil de fleste være enige i om.

Succes men uafklaret fremtid
I 2009 blev Henrik udnævnt til nordisk direktør for SBS Media og dermed styrmand for den salgsproces, der kort før jul endte med, at SBS’ turn-around blev belønnet med en høj salgspris: SBS i Norden blev opkøbt af Discovery Communications for knap 10 mia. kroner.

Den amerikanske tv-gigants opkøb af SBS Media, der sikrer en værdifuld konsolidering af den nordiske koncern, betyder imidlertid også, at Henrik Ravn på sin 50 års fødselsdag ikke kan være 100 procent sikker på, at den nye ejer vælger ham som fremtidens koncendirektør.

SBS Media i Danmark tæller i dag tv-kanalerne Kanal 5, Kanal 4, 6’eren og 7’eren, seks radiokanaler bl.a. The Voice, Radio 100 og NOVA fm samt flere digitale platforme bl.a. NUtv.dk og Radio Play.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere