MediaWatch

"Jeg hader at se ledere, som misbruger deres magt eller puster sig op"

Kaffekvinde med "kreativt" skrivebord, hang til jobs, der rummer flere udfordringer end de fleste, og 100 pct. allergiker over for den kategori af erhvervsledere, der er lidt for forelskede i egen prestige og magt. Velkommen til Medieleder - i denne uge med koncerndirektør i Berlingske Media, Lisbeth Kundsen, som gæst.   1. Hvilken beslutning har haft størst betydning for din karriere?

Kaffekvinde med "kreativt" skrivebord, hang til jobs, der rummer flere udfordringer end de fleste, og 100 pct. allergiker over for den kategori af erhvervsledere, der er lidt for forelskede i egen prestige og magt. Velkommen til Medieleder - i denne uge med koncerndirektør i Berlingske Media, Lisbeth Kundsen, som gæst.

 

1. Hvilken beslutning har haft størst betydning for din karriere?

"Jeg har altid haft jobs, som andre betragtede som særdeles udfordrende for ikke at sige umulige. Og det er præcis den type jobs, der tiltrækker mig. Sådan var det med jobbet i spidsen for Aktuelt og A-pressen på det tidspunkt, hvor mine forgængere havde brændt hele formuen af. Sådan var det med opgaven med at samle TV-Avisen, Radioavisen, Orientering og DR’s online nyheder under en hat – DR Nyheder – på et tidspunkt da alle mente, at en fælles, stærk DR nyhedsorganisation ville være en umulig opgave. Og sådan var det med opgaven med at vende udviklingen i Berlingske Media efter at Mecom havde overtaget ejerskabet og opgaven med at skabe en rentabel virksomhed i fremdrift på nye digitale platforme."
 

2. Hvad er den væsentligste forskel på at være leder i mediebranchen og i andre brancher?

"Mediebranchen adskiller sig ikke fra andre brancher på en lang række punkter, men vi har i al for lang tid levet som et beskyttet værksted. Derfor er den internationalisering og den teknologiske udvikling, som har ramt os de seneste år, blevet en kæmpe udfordring for mange medievirksomheder og for medarbejderne i medievirksomhederne. Vi må ud af kuvøsen og se i øjnene, at den gamle forretningsmodel i branchen ikke længere hænger sammen, og at vi skal opfinde en ny. Jeg hører ikke til dem, der begræder den situation. Jeg foretrækker at søge trygheden og begejstringen i forandring og udvikling frem for trygheden i status quo. Hvis man står stille midt på motorvejen, så risikerer man jo nemt at blive kørt over, og jeg er alt for nysgerrig til ikke at ville være med på at se nye muligheder."
 

3. Hvordan træffer du bedst vigtige beslutninger?

"Jeg tænker mig rigtigt godt om og søger kloge råd. Nogle gange skal der jo handles hurtigt. Så gør jeg det. Og jeg elsker de hurtige beslutninger i den redaktionelle proces. Men er det en beslutning mere på den lange bane, så kan jeg godt lide at lade den modne gennem en god diskussion med folk, som jeg ved kan bidrage til at forbedre mit beslutningsgrundlag."
 

4. Hvornår føler du magt og afmagt som leder?

"Medieledere har magt, og magt er noget, man skal omgås med ydmyghed og omhu. Magten skal samtidig administreres med mod til at gå op imod strømmen og magthaverne, med uafhængighed, integritet og med sans for fairness. Jeg hader at se ledere, som misbruger deres magt eller puster sig op. Jeg bryder mig ikke om ledere, der har behov for at flashe deres magt og prestige. Rigtigt magtfulde ledere behøver ikke demonstrere deres indflydelse. De bruger deres karisma og stærke argumenter til at få deres ideer og forslag igennem.

Jeg føler en stærk indignation, når jeg bliver angrebet på min faglighed, min integritet eller troværdighed, som er kerneværdier for mig. Og jeg bliver ind i mellem fortvivlet over, hvor fladpandet og hadsk på det person lige plan en del af debatten på nettet faktisk er, når du er en offentlig person."
 

5. Hvilken sætning er den vigtigste som medieleder?

"Lederskab handler om at kunne kommunikere en vision klart og overbevisende og altid med et personligt engagement og en passion for opgaven. Det med engagementet og passionen er sådan, jeg arbejder. Jeg elsker at arbejde sammen med engagerede folk. Folk vil gerne have chefer, som de tror på, og som de tror på kan skabe forandringer og en fremtid. Du må give noget af dig selv, hvis du gerne vil have andre til at give noget ekstra."
 

6. Hvad er den største ros og den største kritik, du har fået som leder?

"Som leder får du lidt af hvert. Sådan har det også været for mig. Man skal vænne sig til, at et toplederjob på mange strækninger er ensomt, og roserne mere sparsom end risen. Derfor skal man selv finde glæden i de små og store ting, der går godt, og de sager, man lykkes med at komme igennem med. Den overraskende søde bemærkning i en hård beslutningsfase eller den støtte fra uventet kant, som kommer engang i mellem. Professionel kritik er altid spændende og interessant og nyttig. Jeg betragter mit liv som en lang læringsproces, som trods mange år i branchen endnu ikke er hørt op. Derfor har jeg mit eget lille personlige ugeregnskab på, hvad der er gået godt, og hvad der kunne være gået bedre."


Hvad foretrækker du som leder …

… spadseredragt eller jeans?
"Spadseredragt. Hvis der med det menes pænt, klassisk tøj. Når man er chef repræsenterer man sit firma. Man sender et signal. Om tager man sin opgave alvorligt. Det er ikke tøjet, der skal stjæle billedet."

… mavefornemmelse eller management?
"50/50. Man kan ikke basere alle beslutninger på analyser, research og erfaringer. Så risikerer man kun at styre efter udsynet i bakspejlet. Engang i mellem er ledelse også modet til at tro på en idé og på en ny kurs."

.. rodet eller ryddet skrivebord?
"Kreativt skrivebord – det betyder for nogen rodet. Men jeg ved præcis, hvor tingene er."

… direkte tale eller diplomati?
"Absolut direkte tale. Selvfølgelig er der situationer, hvor en diplomatisk tone er rigtig, men generelt foretrækker jeg at sige tingene klart, ligeud og uden omsvøb."

… mocca-kvinde eller the-konvertit?
"Mocca- kvinde. Jeg drikker enorme mængder af kaffe hver dag – fra morgen til aften. Og sover glimrende alligevel. Jeg får direkte abstinenser på dage uden den sædvanlige dosis. Kaffen skal til gengæld være af god kvalitet."

- LR

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs