MediaWatch

"Danmark bør være foregangsland for digitale medier"

DR skal holde den nye kurs, der skal mere fokus på digitale medier, og så skal TV 2 på den politiske dagsorden, mener Søndagsavisens adm. dir. Arne Ullum.

Kvalitetsjournalistik og fokus på udviklingen inden for digitale medier står på den mediepolitiske ønskeliste hos direktør og chefredaktør hos Søndagsavisen, Arne Ullum.

1. Hvis du kunne få opfyldt tre mediepolitiske ønsker af en kommende regering, hvad skulle det så være?

"En omlægning af mediestøtten, som fjerner den bevidstløse og tilfældige støtte, som gives i dag, og i stedet prioriterer at sikre kvalitetsjournalistik til flest mulige danskere. Politikerne må anerkende, at forretningsmodellerne bag kvalitetsjournalistik til den brede befolkning er død på grund af de mange nye markedsføringskanaler, og derfor slipper de ikke uden om en meritbaseret støttemodel.

En afklaring af TV 2’s fremtid. Enten må de gøre den til en varig statskanal med klare grænser for, hvad de skal beskæftige sig med, eller også bør den sælges.

En offensiv satsning på nye medier – Danmark bør på alle områder være foregangsland for digital udvikling. Danmark skal via uddannelse, regler og udviklingspuljer sikre, at vi er foran alle andre lande, når det gælder nye medier."

2. Hvad er, efter din mening, den bedste mediepolitiske beslutning, der er blevet truffet i den seneste valgperiode?

"Fokuseringen af DR mod klassisk public service. DR er en kulturinstitution, og det giver derfor ikke mening, at DR forsøger at konkurrere med en masse ting, som seerne kan få gratis fra kommercielle aktører. DR skal fokusere på det, som markedet ikke kan levere på kommercielle vilkår."

3. ... Og hvad er den værste?

"Radio Møller. Nu sætter man private til at lave public service radio for offentlige skattekroner, mens kulturinstitutionen DR blokerer for kommerciel radio, fordi man prioriterer P3 og P4 højere end P1 og P2. Det giver ingen mening – hvis regeringen ville have privat radioproduktion, så skulle man have tvunget DR ind på en smallere bane."

4. Hvad vil blive den mest væsentlige mediepolitiske konsekvens af et regeringsskifte?

"Jeg forventer, at vi nu vil se en ny generation af mediepolitikere, som prioriterer digitale medier højere end Per Stigs generation. Helt konkret må vi forvente, at den nye mediestøtte på den ene eller anden måde sikrer avisen.dk’s overlevelse."

5. Hvad er den mest nyskabende ting, som dit medie har indført i forbindelse med valgdækningen i denne valgkamp?

"Søndagsavisen er i en løbende opprioritering af relevant samfundsstof, og derfor valgte redaktionen i år at samle en hel stribe faktatjek på tværs af valgkampen, så læserne kunne få et mere samlet billede af fup og fakta."

6. Har du besluttet dig for, hvem du skal stemme på?

"Ja, men stemmerne er jo hemmelige i Danmark."

Mere fra MediaWatch

Organisationer: EU-afgørelse baner vej for digital nulmoms på magasiner

EU's ministerråd har godkendt en ændring af et momsdirektiv, som giver EU's medlemslande større fleksibilitet i forhold til at indføre fx nulmoms. Ifølge Danske Medier, Grakom og Dansk Erhverv er det et grønt lys fra EU-side til at udvide digital nulmoms til digitale magasiner i Danmark.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs