MediaWatch

Malou Aamund takkede nej til Google-tilbud for at gå bestyrelsesvejen

Den amerikanske koncern tilbød Malou Aamund flere interne muligheder - men ønsket om at gå bestyrelsesvejen vejede tungt hos den rutinerede profil, der ser frem til et mere varieret arbejdsliv.

Foto: Rune Aarestrup Pedersen/ERH

Det skal absolut ikke ses som en retræte fra den benhårde og stærkt konkurrenceprægede it-branche, når Malou Aamund nu har sat en slutdato på sine fem år som direktør hos Google i Danmark.

Tværtimod, understreger hun overfor ITWatch.

"Der har været muligheder internt i Google. Men det har jeg fravalgt. Bestyrelsesvejen er en vej, jeg vil gå, fordi jeg vil ud at vise, hvilken rolle teknologi kan spille i andre sektorer. Ud hvor teknologi ikke er til for sin egen skyld, men fordi den kan give transformationer," siger hun til ITWatch.

Nyheden om hendes stop hos Google gik hele mediebilledet rundt mandag, ikke mindst fordi Google-chefen i en årrække har været blandt de bedst kendte danske tech-chefer, der tilmed har en fortid i politik, hvor hun har siddet i Folketinget for både Venstre og det daværende Ny Alliance.

Hun drømmer dog ikke om at vende tilbage til politik nu, hvor hun ellers kan finde tiden.

"Det kunne jeg aldrig finde på. Absolut aldrig," lyder den kontante afvisning fra hende.

Tværtimod fremhæver hun, at hendes farvel til Google snarere handler om, at hendes hjerte i stadigt højere grad banker for bredden i erhvervslivet. Her har hun landet en håndfuld bestyrelsesposter - og det giver hende en variation i arbejdslivet, hun glæder sig til.

"Bestyrelsesarbejdet har forandret sig de seneste år. Det er ikke længere noget med at mødes fem gange om året. Nu er det i højere grad end før funktioner, hvor man aktivt tager ejerskab til bestyrelsesarbejdet. Jeg går bevidst den vej som lidt yngre, fordi jeg vil noget ekstra med det," siger hun.

Hun har nydt sin tid i ledende stillinger hos blandt andet Microsoft, Google og IBM.

"I mine øjne har fem år altid været passende i en stilling som den, jeg forlader. Det har været fem stærke år, og der er mange spændende karriereveje hos store, amerikanske virksomheder som Google. Jeg har altid ment, at det var mest spændende at sidde i frontlinjen, fordi man kan se effekten af det, der bliver skabt," siger hun.

Malou Aamund vil ikke gøre status over sin tid i Google. Det er for tidligt, mener hun. Men hun har til gengæld masser af overvejelser om den fremtid, hun nu træder ind i.

"Nu kommer det til at handle om at vise de gavnlige effekter af teknologi inden for andre områder og sektorer, og hvordan vi kan bruge teknologi til at skabe gode effekter på samfundet. Min rolle skal være at udfordre og stille de rigtige spørgsmål, men uden selv at være direktør," siger hun.

Hun peger på, at teknologi er kommet på dagsordenen bredt.

"Det har været en stærk acceleration af tech de senere år, og derfor er det også ekstra spændende at træde ind i bestyrelsesarbejdet nu. Det er ikke et fravalg af teknologi for mig, bare en anden vej til at bruge min baggrund på. Viden om teknlogi er blevet meget efterspurgt i bestyrelseslokaler."

Hun peger på emner som AI, cybersecurity og automatisering som emner, hun anser for stærke trends i vrksomhederne, og fremhæver også real time kundeindsigt som erfaring, hun vil tage med sig fra Google og ud i sin bestyrelseskarierre.

Malou Aamund træder først fra til september, når hun har medvirket til at finde sin afløser.

Denne artikel er leveret af MediaWatchs søstermedie, ITWatch.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs