MediaWatch

YouTube i luften på dansk

2,2 mio. danske YouTube-brugere kan forvente et klart mere dansk islæt på videositet fra i dag, lover den danske Google-direktør.

I dag lanceres YouTube i dansk udgave og flere nye muligheder åbner sig for danske brugere og annoncører på den meget benyttede videoplatform.

Efter seks år er YouTube blevet verdens største videoplatform og samtidig verdens næststørste søgemaskine.

Der er månedligt 2,2 millioner danske brugere, og i dag får de deres eget hjørne af den globale tjeneste på Youtube.dk

“Med Youtube.dk bliver den globale platform endnu mere interessant for vores danske brugere. Dels kommer der mere originalt indhold i form af lokale danske mediekanaler på YouTube, og dels kan almindelige danske brugere nu søge om at deltage i YouTubes partnerprogram, og dermed få muligheden for, via annoncer, selv at tjene penge på det indhold de producerer til YouTube”, siger Peter Friis, direktør for Google Danmark, i en pressemeddelelse.

På forsiden af Youtube.dk vises nu de mest populære danske videoer. Det betyder, at brugerne lettere vil kunne finde og se dansk produceret indhold.

Partnere tilføre dansk indhold
Ud over det indhold, som brugerne selv lægger op på YouTube, er der indgået aftaler med en række partnere, der i fremtiden skal være med til at skabe et originalt, dansk produceret indhold.

Bl.a. har filmdistributions- og produktionsvirksomheden SF Film fået deres egen kanal med indhold for danske filmfans.

Også Bonnier Publications og Københavns Universitet har indgået partneraftaler med YouTube.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere