YouTube parat til at sikre danske musikere indtægter
Googles YouTube lancerer en dansk version den 7. februar, hvor Google bl.a. vil præsentere de kommercielle muligheder for annoncørerne på YouTube.dk.
Digital direktør hos Carat, Paw Saxgren, er ikke i tvivl om, at den nyhed får stor betydning for det danske medie- og annoncemarked, men andre steder i mediemarkedet er man også svært tilfredse med YouTubes danske tilnærmelser.
Google har længe forhandlet med Koda om en aftale, der sikrer danske musikere indtægter, når deres numre vises og afspilles på YouTube, skriver Berlingske.
Selv om Spotify, Wimp og TDC Play oftes nævnes som de digitale musikplatforme, så spiller det “gamle” YouSee en enorm rolle - som platform for både billed og lyd.
51 procent af danskerne benytter YouTube, når de søger og lytter til online musik, viser en DR-undersøgelse fra sidste år.
Kommunikationschefen i Koda er da også meget tilfreds med udsigten til en aftale, der endnu ikke er helt på plads.
“YouTube har været her længe, og det har vist sin værdi som markedsføringsredskab for mange kunstnere. Nu kommer økonomien med i det, så danske kunstnere får penge for det, og det er det nye,” siger Nikolaj Hyltén-Callius, Koda.