MediaWatch

Online-butikker vrede på Google

Det betyder, at butikkerne ikke ved, hvor de optræder i en søgning, selv om de designer deres website efter at være synkige.

Men mens virksomhederne har interesse i at optræde så meget som muligt på internettet, er Google interesseret i, at brugerne får så eksakte resultater som muligt.

Derfor har søgemaskinen strammet op på reglerne for, hvad siderne må indeholde i deres søgeprofil. Det oplyser BBC.

Sexsider gemmer ofte skjult tekst på deres sider, der gør, at de popper op i tide og utide. For at undgå det gør Google brug af et meget kompliceret ranking-system

I stedet for blot at søge på nøgleord, læser søgemaskinen faktisk teksten for derved at fastslå, om siden bør fremgå af en resultatliste.

Den voldsomme oprydning i Google betyder, at virksomheder, der tidligere strøg frem på skærmen ved søgninger, nu er gledet helt ud.

Det kan få alvorlige konsekvenser for online-butikker og andre, der annoncerer på nettet.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere