MediaWatch

Telia får flere og flere kundeklager

Forbrugerinformationens nyhedsbrev fi.dk lavede i efteråret en opgørelse baseret på indgåede klager til Forbrugerklagenævnet, som viste, at Telia i forhold til sin markedsandel lå langt over, hvad man kunne forvente af klager.

Antallet af klager dengang lå tre gange over selskabets markedsandel. I dag er Telia kommet op på fire gange så mange klager, som markedsandelen berettiger.

Denne gang er klagerne gjort op efter henvendelser i Forbrugerinformationens telefoniske hotline i perioden fra begyndelsen af januar til nu.

Ud af i alt 134 klager over teleydelser fra selskaberne står Telia for 43, hvilket svarer til en andel på 32 procent.

Telias markedsandel ligger på fastnetområdet, mobilområdet og på internettet på henholdsvis 6, 8 og 10 procent.

”Årsagen skal findes i en ekstraordinær rykkerudsendelse, som blev startet op midt i januar, og som varer indtil slutningen af april,” siger Telias informationschef, Robert Neimanas til Forbrugerinformation.

Telias mobildivision, Telia Mobile, skiftede i december 2001 sit daværende faktureringssystem ud med et nyt.

I løbet af 2002 har det vist sig, at for eksempel proceduren for rykkerbreve ikke har fungeret tilstrækkelig godt.


Med en markedsandel på fire og under 1 og 9 procent på henholdsvis fastnet, mobil og internet, er en andel på 15 procent ud af samtlige klager absolut i den dårlige ende.

Tiscalis andel af klagerne svarede i efteråret nogenlunde til andelen af markedet, men siden er det gået galt.

I dag ligger antallet af klager over Tiscali tre gange over markedsandelen.

I den anden ende har TDC gjort virkelige fremskridt.

I efteråret var selskabets andel af klagerne heller ikke stort i forhold til markedsandelen, men i dag ser det endnu bedre ud for landets største teleselskab.

Markedsandelen ligger samlet lidt over 50 procent, men kun godt 13 procent af klagerne angår TDC. Derved placerer TDC sig som det selskab, der forholdsvis klages mindst over.

Sonofon ligger også godt både i denne og i forrige undersøgelse, det vil sige kun cirka halvt så mange klager, som markedsandelen indikerer.

Undersøgelsen er gennemført ved, at samtlige klager til Forbrugerinformationens telefoniske hotline er registreret på skemaer, hvor arten af klagen og selskabets reaktion på klagen også er taget med.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere