MediaWatch

Forskere: TV-reklamer rent penge-spild

Undersøgelsen fandt, at folk, der så fjernsyn med familie eller venner fokuserede meget mere på de tilstedeværende end på tv-reklamerne.

Det betyder, mener rapporten, at annoncører investerer deres penge forgæves, når de betaler meget for at placere reklamer i populære shows.

I stedet burde de måske få lagt reklamerne i blokke under udsendelser, der ikke ses af ret mange, men hvor folk sidder alene og ser tv.

Mark Ritson, der er lektor i marketing ved London Business School, siger:


Mark Ritson har observeret otte forskellige husholdninger spændende fra et pensioneret par til en gruppe på fem immigranter. De blev alle observeret med miniature-kameraer.

Når folk sad og så fjernsyn sammen, viste det sig hele gruppen begyndte at foretage sig noget andet, så snart der kom reklamer på skærmen.

Mange snakkede sammen, mens nogle brugte de fem minutter til at foretage sig noget husligt.

Undersøgelsen mener nu, at annoncører bliver vildledt, når de får bedømt deres reklamer efter, hvor mange folk, der har tændt deres tv i en given situation.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere