MediaWatch

Betalings satellitradio i USA

De amerikanske satellitradiostationer, Sirius Satellite Radio, og XM Satellite Radio lancerer betalingsradio i 2001. Målet er at give lytterne i hundredvis af individuelle radiokanaler at vælge imellem, bedre lydkvalitet og færre reklamer formedelst 9,95 dollar om måneden i abonnement, skriver Mediapost.

Traditionelle broadcastere argumenterer, at folk ikke vil betale for radiolytning, der ellers er gratis.

Bilproducenterne i USA planlægger i øjeblikket at indbygge satellitradiomodtagere i deres biler og snart vil der også komme bærbare satellitmodtagere i handlen til privat brug.

Et såkaldt Global Positioning System, vil sikre trafik- og vejrmelding skræddersyet til lytterens geografiske tilstedeværelse. Systemet giver samtidig annoncørerne bedre muligheder for at målrette deres reklamer. Analytikere vurderer, at denne form for radio kan tvinge de konkurrerende AM og FM radiostationer til at stramme op på kvaliteten af deres udsendelser og sende færre reklamer.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs