MediaWatch

EU vil støtte Internet-banker i EU

EU-kommissær Erkki Liikanen, som har ansvaret for IT i EU, mener, at det europæiske marked for online banking er større og vokser hurtigere end det amerikanske, og henviser til at den mere omfattende trend i online køb i Europa, som overskygger den amerikanske, skriver Financial Times.

Liikanen tror ligeledes på vækst for virksomheder, der beskæftiger sig med udvikling af multimedia indhold til Internettet, og at traditionelle virksomheder i højere grad vil smelte sammen med ny teknologi.

Antallet af kunder til online banking i Europa var i 2000 omkring 19 millioner, sammenlignet med kun omkring 11 millioner i USA. Det viser en ny rapport fra J.P. Morgan, som samtidig forudser en stigning i antallet i af europæiske kunder til 52 millioner i 2003, sammenlignet med omkring 26 millioner i USA.

EU iværksatte i 2000 udviklingsplanen "e-Europe", som ifølge EU-kommissæren har medvirket til en mere teknologivenlig lovgivning, så som liberaliseringen af adgangen til teleoperatørernes "last mile".

e-handels vækst forudsætter ensartet lovgivning

Den første rapport, som sammenligner Internet-udviklingen i de enkelte europæiske lande, udkom i november måned. Rapportens sammenlignende data fokuserede på tre hovedområder: hvor lang tid, det tager at etablere en ny virksomhed, og omfanget af bureaukrati, som virksomhederne først skal igennem; mængden af indhentet venture kapital; samt graden af Internet-penetration. Medlemsstaterne er i øjeblikket i gang med at evaluere rapportens resultater og deres relative performance.

Svær reguleringsproces

Europa Kommissionen håber desuden på i højere grad at kunne planlægge reguleringen i samarbejde med teleindustrien, fordi regulering ofte tager for lang tid, og sommetider er det muligt med alternative arrangementer, som oven i købet er mere effektive for industrien.

Men overgangen til et ensartet marked for telekommunikation i Europa er ikke nem. Det viser for eksempel implementeringen af EU Kommissionens direktiv om telekommunikation, der er en vigtig del af lovgivningen i det nye "e-Europe" initiativ, fordi billige og effektive telekommunikation er en afgørende forudsætning for informations samfundets økonomi. Telekommunikations direktivet har allerede mødt stor modstand fra medlemslandenes teleselskaber.

Europa Kommissionens holdning er, at de enkelte medlemsstaters nationale, regulerende myndigheders indflydelse på telekommunikations lovgivningen skal begrænses. I hvert fald i de tilfælde, hvor de nationale regulerende myndigheders magtudøvelse virker skadelig for det europæiske marked som helhed. Medlemsstaternes nationale myndigheders generelle holdning hertil er, at EU's begrænsninger i deres magtudøvelse krænker medlemsstaternes integritet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs