MediaWatch

Nasdaq falder med fem procent

Igen var det analytikernes fortsatte nedjusteringer af deres indtjeningsforventninger til teknologiselskaberne set i lyset af selskabernes høje værdifastsættelser, som blev angivet som den væsentligste forklaring på de markante fald. Hertil kom så usikkerheden om præsidentvalget, der også var medvirkende til at skabe den negative psykologi i markedet.

- Markederne er bekymrede for, hvor meget væksten i økonomien vil aftage, udtalte Peter Cardillo, chefstrateg hos Westfalia Investments til Reuters.

Ifølge Cardillo er det, hvad det hele handler om: Bekymringer for økonomien og virksomhedernes indtjening. Den fortsatte usikkerhed om præsidentvalget presser markedet, men markedet falder på trods af, at mange mener, at markedet er oversolgt.

- Teknologisektoren har været i et bear-marked ( faldende kurser, red. ) og det er accelererende. Der er mange penge på sidelinien ( ude af markedet, red. ), men om de vil komme ind på kort sigt er tvivlsomt, uddybede han.

Samtlige sektorer i teknologiaktie-indekset måtte stå for skud: Oracle faldt 13 procent.

Internetaktierne præsterede nogle af de største kursfald. Internetauktions selskabet - eBay - faldt med hele 20 procent efter en Lehman analytiker havde nedsat sin anbefaling på aktien fra "køb" til "neutral". Tilmed kom eBays 20 procents kursdrop på samme dag som selskabet afholdt analytikermøde med offentliggørelse af selskabets planer om at ekspandere eBays auktionsformater til andre websites og virksomhedsportaler.

Bluechipsindekset - Dow Jones faldt 167,22 point, svarende til 1,57 procent, til indeks 10.462,65. Det bredere Standard & Poors 500 indeks endte 1,83 procent lavere.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs