MediaWatch

Brugen af WAP udvikler sig kun langsomt

Kort fortalt er WAP (Wireless Application Protocol) en form for mobilt Internet, forstået på den måde at websider kan konverteres til WAP og derefter læses via wap-telefonen. Dvs. Internettet bliver pludselig tilgængeligt overalt, og en række muligheder åbner sig inden for eksempelvis mobil-handel, service etc. Mulighederne er enorme, men hvorfor er der så ikke mere end ca. 40.000 til 50.000 WAP.

Danmark burde være et land med store muligheder, eftersom penetrationen af mobiltelefoner er meget høj, ligesom brugen af Internettet også er højt sammenlignet med resten af verden. Figur 1 viser den seneste penetration af mobiltelefoner i Danmark.

Figur 1. Har og bruger mobiltelefon.

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

Begrænsninger

En anden kritisk begrænsning er hele den tekniske del af WAP. Hastigheden er endnu meget langsom, og displayet levner ikke muligheder for flot grafik og meget tekst ad gangen. Dette gør det svært og uoverskueligt at bruge WAP, og sammenholdt med lav hastighed og besværligt tastatur, er der alt mulig grund til, at brugerne finder det begrænsende. De tekniske begrænsninger er generelt store, og ovenstående figur 2 viser, at en stor del af brugerne af WAP i Danmark ligeledes har oplevet tekniske problemer i forbindelse med WAP-surfing.

Fig. 2. Har oplevet problemer med WAP-telefoner?

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

En anden fremtidsvision, der har været talt meget om, er handel over mobiltelefonen. Igen er der meget logik i fremtidsudsigterne, eftersom du kan betale når som helst og hvor som helst. Figur 3 viser hvor mange danske WAP brugere, der rent faktisk har handlet via mobiltelefonen.

Fig. 3. Har prøvet handel over mobiltelefonen

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

Som det ses af figuren har kun 4% af WAP telefonejerne brugt dem til m-handel. Af den samme gruppe af personer har 57% handlet på Internettet, hvorfor det godt kan konkluderes, at m-handel endnu ikke er slået igennem. Omvendt er der heller ikke mange muligheder endnu, så tallene er måske ikke så overraskende.
Fremtidige kommercielle muligheder

Som det ses i figuren ventes udviklingen i WAP telefoner at stige markant de kommende år. Med så mange WAP telefoner (eller næste generations telefoner), vil kanalen uden tvivl blive brugt, når de tekniske muligheder gør avancerede løsninger mulige. Japan er længere fremme i forhold til resten af verden (har en lidt anden teknologi - men ikke markant anderledes), og her er det mobile internet en betydelig større succes, ligesom m-handel allerede er aktuelt. Omvendt er telefonerne mere avancerede med eksempelvis farveskærme etc., hvilket gør det mobile Internet mere brugervenligt.

Fig. 4. Udvikling i WAP telefoner

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

Kilde: December 1999 Forrester Report &'>8220;Europe's Mobile Internet Opens Up"

Reklame muligheder på WAP
8220;lommerne" på forbrugerne, og kan dermed gøre deres produkter og services tilgængelige når som helst og hvor som helst. Ligeledes åbner der sig helt nye muligheder mht. segmentering efter demografi og geografi.

Udfordringen bliver at finde formater, der passer til mobiltelefonen, så de ikke er anmassende for brugerne og samtidig har en effekt. Nedenfor gennemgås nogle eksempler på annonceringsformer, der vil kunne udnyttes:

- Interstitials: Pausereklamer der optræder på skærmen, mens en site oploades
- Konkurrencer: Budskaber eksponeres via konkurrencer/konkurrencesites, der normalt er meget trafik skabende
- Optional In marketing (Opt. In): Brugerne beder selv om tilbud vedr. et bestemt emne, og modtager disse når en relevant virksomhed har et sådant

Mulighederne er store i fremtiden, og det er op til de implicerede parter at udnytte dem bedst muligt. Meget tyder på, vi får en kanal, der får en meget stor penetration - og som giver annoncører meget store muligheder mht. at nå brugerne. Men det kræver, at der kommer den forudsagte vækst i wap-telefoner - og endnu er det gået meget langsomt.

Mere fra MediaWatch

Top 20: To premierer strøg til tops

En sæsonpremiere på DR1 og en programpremiere på TV 2 trak flest seere til flow-tv i sidste uge, mens DR's seneste søndagsdrama havde det sværere.

Seneste nyt

Se flere jobs