MediaWatch

Internettet som politisk medie i USA

Internettet har haft indflydelse på demokratiet med et større udvalg af informationer på forskellige valgsites, der henvendte sig til forskellige målgrupper. På andre sites kunne vælgere bytte stemmer.

Det er ikke længere nødvendigt for vælgerne at få baggrundsinformationer om de kommende valg fra et uoverskueligt virvar af papirer, blade, aviser og sensationsprægede TV reklamer. I dag har vælgerne i USA i stedet mulighed for at gå på Internettet og deltage interaktivt i chat og opinionsundersøgelser, der dukker op med en liste med kandidater samt en række holdninger til valgspørgsmål der matcher kandidaternes holdninger.

Flere valgsites dukkede op med varsler om, at de ville revolutionere demokratiets veje. Det er interessant, at bemærke, at det med tiden vil blive muligt, at stemme over Internettet. I hvertfald arbejdes der på, at registrere vælgere på Internettet. Spørgsmålet er om politiske valgsites kan fastholde befolkningens interesse, nu hvor valget er overstået.

Præsidentkandidat George W. Bush investerede 57 millioner på Internettet til det mest lige valg inden for de sidste 40 år. I de sidste to uger før valget sendte republikanerne 15 millioner e-mails ud til befolkningen, for at overbevise vælgerne om at sætte deres kryds ved Bush.

På blandt andet Financial Times og CNN kunne vælgere hele natten efter valget, holde sig orienterede om valgresultatet der udeblev. Det bliver spændende at se, hvornår amerikanerne vil kunne gå til valg på nettet.

Læs hele artiklen på www.mediawatch.dk under artikler

Mere fra MediaWatch

16 medarbejdere fratræder på Jyllands-Posten

Syv journalistiske medarbejdere forlader avisen, mens yderligere ni medarbejdere er blevet opsagt - herunder en redaktionel analysechef. Derudover lukker Jyllands-Posten for kommentarsporet på Facebook. (Opdateret)

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs