MediaWatch

Stor digital TV-alliance i Japan

Målet er en let overgang for seerne til én set-top boks standard for at hjælpe digital TV i gang og promovere e-commerce, skriver Advertising Age.

Hvis digital TV bliver en succes, vil der flyde millioner af dollars til selskaberne i alliancen, når forbrugere går i gang med at anskaffe nyt udstyr.

I december introducerer landets kommercielle networks og andre nye digitale kanaler fra en statsejet satellitplatform. Det relevante ministerium har sat et mål på 10 millioner abonnenter indenfor de første 1.000 dage, der sendes.

Initiativtagerne bag alliancen er Sony, Matsushita Electric og Toshiba, som producerer halvdelen af alle set-top bokse i Japan. Elektronikgiganterne etablerer et ny selskab i november som de ejer 70 procent af. Resten ejes af Asahi National Broadcasting Co., Dentsu Inc., Fuji Television Network, Japan Satellite Broadcasting, WOWOW, Nippon Television Network Corp., SKY Perfect Communications, m.fl.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs