MediaWatch

God ledelse er lig succes

Lederne inden for den europæiske medie- og underholdningsindustri er i stigende grad optimistiske omkring branchens fremtid.

Det viser resultaterne af MEDIA 2000, der er en undersøgelse gennemført af PricewaterhouseCoopers i samarbejde med Production Solutions og med støtte fra The Fantastic Corporation samt FAST Multimedia AG.

Lederne inden for branchen mener desuden, at rekruttering og fastholdelse af medarbejdere med ledelsespotentiale sammen med effektiv markedsføring har overhalet teknologien som nøglen til fortsat succes og vækst for virksomheder i medie- og underholdningsindustrien.

MEDIA 2000 har omfattet 364 ledere fra førende europæiske virksomheder inden for film, reklame, Internet/nye medier, radio- og tv-udsendelse, kabel-/satellit-TV, musik og forlagsvirksomhed. 61 procent af lederne inden for branchen mener, at dagens forretningsmiljø er mere gunstigt for deres virksomhed end for 12 måneder siden mod 48 procent sidste år. Optimismen fortsætter, idet 74 procent af de adspurgte mener, at sektoren enten oplever eller er på vej ind i en ekspansion.

På spørgsmålet om, hvad der i de kommende fem år vil kendetegne de mest succesrige virksomheder inden for medie- og underholdningsindustrien, var det hyppigste svar "god ledelse". Lidt over en tredjedel (35 procent) af de adspurgte mente, at dette var den vigtigste faktor efterfulgt af "stærkere markedsføring".

Shareholder value er fortsat væsentligt, og således vurderer 32 procent af lederne, at virksomheder inden for medie- og underholdningsbranchen leverer den fulde værdi til aktionærerne, hvilket er en væsentlig stigning fra 18 procent i 1999. For at denne udvikling kan fortsætte mente næsten halvdelen af de adspurgte ledere (46 procent), at forbedrede markedsføringsmetoder ville være nøglen til fremtidig opnåelse af shareholder value.

Et nyt område, som fremhæves i år, er Intellectual Asset Security/Copyright Protection (sikring af immaterielle aktiver og rettigheder/beskyttelse af copyright). Effektiv beskyttelse er afgørende i den digitale verden, hvor der eksisterer en risiko for plagiering og udnyttelse af ombearbejdet materiale.

Virksomhederne bliver i stigende grad opmærksomme på behovet for løsninger til beskyttelse af digitale aktiver via sikre applikationer, hvilket afspejles i undersøgelsens resultater, idet 69 procent af svarpersonerne udtalte, at Intellectual Asset Security/Copyright Protection er af særdeles stor betydning for deres virksomhed. Tallet stiger til næsten 75 procent blandt virksomhederne inden for radio- og tv-udsendelse.

Andre væsentlige resultater af undersøgelsen omfatter:
- Internet/nye medier vil øremærke den største andel af deres driftsbudget til den nye digitale teknologi, mens området radio- og tv-udsendelse har allokeret den mindste budgetandel hertil.

I en opsummering af resultaterne udtaler Robert Boyle, den europæiske leder for PricewaterhouseCoopers' Entertainment & Media afdeling:

- Rekruttering og fastholdelse af medarbejdere med de rigtige kvalifikationer er af største væsentlighed for alle brancher, som benytter sig af disse nye teknologier, og medie- og underholdningssektoren er ingen undtagelse. Mere vægt på markedsføring af nye produkter kombineret med en styrkelse af varemærker vil dog ikke blot være nøglen til forretningssucces men vil også bidrage til at tiltrække de rette medarbejdere til at føre virksomhederne inden for medie- og underholdningsindustrien ind i det 21. århundrede.

Mere fra MediaWatch

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs