MediaWatch

3G TV-sening med digitale videooptagere

Revolutionen hedder den digitale videooptager eller PVR (Personal Video Recorder) og giver i en hidtil uset grad seeren mulighed for at kontrollere, hvad der bliver vist, og ikke mindst hvornår det bliver vist.

Teknikken bag er egentlig ganske simpel. Der er tale om en settop boks på størrelse med en satellitmodtager, som er i stand til at optage TV programmer digitalt, men uden at husstanden skal have adgang til digitalt tv-signal eller bredbånd. Boksen arbejder med et hvilket som helst signal, både de nye digitale og de gamle analoge. Ud over at optage digitalt og have en kapacitet på helt op til 60 timer, adskiller boksens funktioner sig netop på dette punkt ikke væsentligt fra en ganske almindelig videobåndoptager i de fleste hjem. Men på andre punkter har boksen nogle helt unikke funktioner, som adskiller den fra en almindelig videooptager.

Det første, som springer i øjnene, er muligheden for at pause og spole frem og tilbage i live TV. Det betyder, at man kan pause nyhederne eller en fodboldkamp for at gå i køkkenet eller stoppe, hvis telefonen ringer. Man har så muligheden for at "indhente" det forsømte ved at spole frem igen, hvis der kommer et mindre interessant indslag eller en død periode i kampen. Samtidig er man også selv herre over langsom gengivelse og så videre.

Den intelligente videooptager

Det mest unikke ved systemet er imidlertid evnen til at lære, hvilke programtyper eller specifikke programmer seeren foretrækker og derefter automatisk foreslå dem eller sågar optage dem. I dag lærer systemet ved at seeren trykker på en thumbs up eller thumbs down knap på fjernbetjeningen, hvorefter systemet opdaterer data for det specifikke program, men også for genren. Således vil systemet altså være i stand til at foreslå Spin City, eller sågar bare optage det, så seeren kan vælge at se det på et senere tidspunkt. I øjeblikket er systemet ved at blive udbygget til at overvåge og analysere seningsmønsteret og ud fra det foreslå eller automatisk optage programmer. På den måde vil boksen altså for eksempel automatisk optage Spin City og Et Umage Par, hvis man har brugt meget tid på at se amerikanske komedieserier.

Indtog i Europa

Prisen bliver med sikkerhed en af de afgørende faktorer for udbredelsen af boksene, og i øjeblikket ligger den ganske højt. I England introduceres TiVo boksen til £399 (ca. kr. 5.000) som skal tillægges en månedlig abonnementsafgift på £10 (ca. kr. 125), og da boksen, i modsætning til de digitale settop bokse, som i øjeblikket foræres væk gratis i England, ikke tilbyder flere kanaler, bliver det nok svært at penetrere markedet.

Annoncørernes mareridt

Udover at være et problem for annoncørerne, vil denne type tv-sening betyde, at hele opbygningen af tv-kanaler vil falde sammen. Det vil ikke være muligt at 'brande' sin station, hvis seeren alligevel betragter den som en række enkeltprogrammer, som der vælges mellem efter forgodtbefindende. I yderste konsekvens betyder det, at kanalerne ikke vil kunne finansiere deres flade, hvilket igen betyder, at programmerne bliver af ringere kvalitet.

Heldigvis tyder meget på, at tv-seerne gerne vil se - om ikke alle så nogle - programmer live, og at de ikke er særligt indstillede på at betale for at slippe for reklamer. Men paradoksalt nok er det klart i seernes interesse, at tv-stationerne og annoncørerne finder en løsning på problemet, så vi ikke kommer ind i en ond cirkel af dårligere programmer og lavere omsætning på stationerne.

Omnicom i samarbejde med TiVo

Hvor meget den ny teknologi vil påvirke vores tv-sening på kort sigt er umuligt at sige, da der endnu er for mange ubekendte parametre som pris og udbredelse, men der hersker ingen tvivl om, at vi her ser et glimt af, hvordan den digitale tidsalders nye muligheder kommer til at påvirke os i det daglige. Lad os blot håbe at forbrugerne er klar til den byrde, der følger med denne valgfrihed, så de ikke kommer til at føle sig "forbandet af valgfrihed", som fremtidsforskerne Kjell Nordström og Jonas Ridderstråle udtrykker det i deres bog Funky Business.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs