MediaWatch

Internettet sætter OL rekord

Alene den 26. september blev de olympiske nyheder aflæst på hjemmesiden mere end 874,4 millioner gange. Ifølge IOC's vicepræsident, amerikaneren Dick Pound, bliver Internettet mere og mere vigtig i olympisk sammenhæng. Han påpeger, at det nu bliver nødvendigt for IOC at overveje, hvordan organisationen kan udnytte nettet og frem for alt beskytte IOC's interesser med det nye medies nye rolle ved de kommende olympiske lege. Det skriver Die Welt.

Dick Pound er dog overbevist om, at Internettet ikke i første omgang truer fjernsynet som det dominerende medie, der dækker OL. Fjernsynet er for 99,5 procent stadigvæk konge, sagde Pound i weekenden. Mens legene i Sydney leverede de dårligste TV-seertal hidtil i 20 år for den amerikanske TV-station NBC, så er der dukket nye TV-markeder op. I Sydamerika er der sket en stigning på 150 procent i forhold til for fire år siden, og i Kina, Australien og Canada er der også sat rekorder i OL-TV-sening. IOC vurderer, at i alt har 3,7 milliarder mennesker set på levende billeder fra legene i Sydney.


Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs