MediaWatch

Profiler for danske Internet brugere

Tallene vil være med til løbende at afdække, hvordan danske Internet brugere anvender Internettet.

De virksomheder, som etablerer Internet panelerne og leverer målingerne, tæller blandt andet AC Nielsen eRatings, MMXI Nordic og Gallup. De første undersøgelser foretaget af AC Nielsen eRatings er netop blevet offentliggjort og senere på måneden kommer de første tal fra MMXI Nordic.

Undersøgelsen fra AC Nielsen eRatings som omfatter Internet brug i juli måned - indeholder blandt andet en nuanceret brugerprofil, som omfatter Internet brugernes køn, alder, antal timer brugt på Internettet og antal page views m.v. Undersøgelsen omfatter brug af Internettet fra hjemmet.



Af disse tal kan det ligeledes ses, at brugerne i USA generelt bruger mere tid på Internettet end brugerne i Danmark. For eksempel bruger amerikanske kvinder næsten tre gange så lang tid på Internettet som de danske kvinder. Antallet af page views og antallet af sessions er ligeledes højere i USA end i Danmark.

Der er i Danmark og USA også forskel på, hvilke aldersgrupper der anvender Internettet mest. I Danmark anvender aldersgruppen mellem 21-24 år Internettet væsentlig mere end nogen anden aldersgruppe med et forbrug på 8 timer og 58 minutter pr. måned og med et gennemsnitligt antal page views på 1054.

Herefter følger de 25-34 årige med et forbrug på 6 timer og 29 minutter og et gennemsnitligt antal page views på 704. I USA er det aldersgruppen fra 55-64 år, der anvender mest tid på Internettet med 10 timer og 58 minutter. I Danmark ligger tallet for denne aldersgruppe på godt 4 timer.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs