MediaWatch

Internet-jul i 2000

Undersøgelsen blev offentliggjort tirsdag og viser, at der i år på verdensplan vil blive købt for 19,5 milliarder dollar, svarende til en stigning på 85 procent fra sidste år. I 1999, der reelt var den første jul på Internettet, blev der solgt for 10,5 milliarder, skriver La Tribune.

Nordamerika vil fortsat stå for mere end halvdelen af juleindkøbene på Internettet, svarende til 55 procent i forhold til 60 procent sidste år. Europa og Asien (eksklusive Japan), der kommer til at stå for henholdsvis 27,5 procent og 8,2 procent af juleindkøbene, mens Japan vil stå for 6,7 procent af juleindkøb på Internettet.

- Med den eksplosive vækst i internetadgang der har været de sidste år, er de fleste brugere nu trygge ved at købe over Internettet, udtaler Astrid Van Dorst, analytiker hos Gartner.

Forbrugerne og forhandlerne har på baggrund af erfaringerne med juleindkøb over Internettet sidste år lært at bestille deres varer i god tid. Sidste år kunne flere e-handelssites ikke levere til tiden, pga. de mange bestillinger.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs