MediaWatch

Internet-jul i 2000

Undersøgelsen blev offentliggjort tirsdag og viser, at der i år på verdensplan vil blive købt for 19,5 milliarder dollar, svarende til en stigning på 85 procent fra sidste år. I 1999, der reelt var den første jul på Internettet, blev der solgt for 10,5 milliarder, skriver La Tribune.

Nordamerika vil fortsat stå for mere end halvdelen af juleindkøbene på Internettet, svarende til 55 procent i forhold til 60 procent sidste år. Europa og Asien (eksklusive Japan), der kommer til at stå for henholdsvis 27,5 procent og 8,2 procent af juleindkøbene, mens Japan vil stå for 6,7 procent af juleindkøb på Internettet.

- Med den eksplosive vækst i internetadgang der har været de sidste år, er de fleste brugere nu trygge ved at købe over Internettet, udtaler Astrid Van Dorst, analytiker hos Gartner.

Forbrugerne og forhandlerne har på baggrund af erfaringerne med juleindkøb over Internettet sidste år lært at bestille deres varer i god tid. Sidste år kunne flere e-handelssites ikke levere til tiden, pga. de mange bestillinger.

Mere fra MediaWatch

Facebook lover milliardbetaling til medier

I et blogopslag forsvarer Facebook-topchef den kortvarige nyhedsblokering i Australien, og annoncerer samtidig, at techkoncernen vil investere 1 mia. dollar i aftaler om medieindhold over de næste tre år.

Seneste nyt

Se flere jobs