MediaWatch

TV og IT vinder

"Vi har ikke set sådanne tal i lang tid. Dette overskrider alle prognoser" siger Anna-Lena Karlsson, direktør for The Media Edge, til Resume.

Det er fortsat TV, som er det mest populære markedsføringsmedie. TV tager en tredjedel af annoncekagen eller ca. 400 millioner kroner i maj, og væksten er samtidig øget med 27 procent. Internet, fagpressen, radio og outdoor vokser også kraftigt. Værst går det for biografreklamen

"TV er et massemedie, hvor du kan nå alle målgrupper inden for 24 timer, mens biograf er et nichemedie til unge, siger Anna-Lena Karlsson.

Det ophedede annoncemarked skyldes delvist højkonjunkturen, bl.a. skabt af IT. "Mindst tre, fire annoncer dagligt i et dagblad har en dot.com'er som afsender, vurderer Anna-Lena Karlsson, som tror at internetannonceringen vil øges endnu mere, når de traditionelle virksomheder opdager nettet som annoncemedie.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs