MediaWatch

Kraftig stigning i reklametid

En analyse foretaget af Mediacom viser, at antallet af reklamevisninger på TV og den totale reklametid er steget med mere end 50 procent i år kontra 1999.

Vi vil i denne artikel se lidt nærmere på tallene og diskutere hvad det skyldes, samt hvilke konsekvenser det har og kan få på længere sigt.

Tabel 1: Gennemsnitlig rating for Personer 15-50 år

Kilde: Gallup TV-Meter

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

Danskerne har i år brugt mindre tid foran TV-skærmen end sidste år. Mindre TV-sening manifesterer sig naturligvis i lavere ratings, hvorved problemet med mange visninger og lange blokke opstår, thi hvis de enkelte reklameblokke eller breaks ikke giver de ventede ratings, bliver TV-stationen jo nødt til at vise det enkelte spot flere gange end planlagt, og en ond cirkel kan dermed blive sat i gang. Den onde cirkel kan simpelt beskrives som:

Færre seere...
= Længere blokke

Ved færre seere end forventet må stationen vise spottet flere gange end planlagt. Det fører til længere blokke, som medfører øget seerfrafald (zapning), hvorved seningen bliver lavere end normalt, især hvis spottet ligger gemt godt inde midt i blokken. Problemet er naturligvis ikke så stort, hvis de lave seertal finder sted i en periode, hvor TV-stationen har både tid og plads til at give god kompensation for underleveringer, men det er straks værre, hvis det sker i TV-stationernes højsæson, hvor der i forvejen stort set er udsolgt, for hvor skal de ekstra placeringer så lægges ind?

Problemer for TV3

Det ses, at især TV3 og TvDanmark har oplevet et fald i seningen. Værst er det gået udover TV3, som har mistet 25% af seningen i tidsrummet kl. 17.30 - 23.00, hvor de fleste annoncører vil ligge med deres reklamer. Hvis TV3 har modtaget lige så mange ordrer i år som sidste år må det nødvendigvis betyde et øget antal visninger.

Antallet af TV-reklamer er steget markant

Tabel 2: Antal visninger og samlet reklametid på TV

Kilde: Gallup TV-Meter

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

Antallet af TV-reklamer er tydeligvis øget markant, og det kan skyldes flere ting - dels kan selve markedet være vokset og dels gør de faldende ratings, at stationerne må vise spottet flere gange for at levere de lovede eksponeringer.

For TV 2's vedkommende er det en blanding af begge dele, men hos TV3 og TvDanmark er det ikke mindst det sidste, der er tilfældet. Interessant nok er det dog ikke på TV3, at den største stigning har fundet sted. Dette skyldes at man hos TV3 køber reklametid som en samlet pakke bestående af TV3 og 3+.

Allerede sidste år havde TV3 solgt godt ud på hovedstationen, og det er derfor begrænset, hvad de har kunnet lægge ekstra ind i år på denne station. I stedet er 3+ altså blevet brugt som stødpude, selv om stationen ikke giver de samme ratings eller den samme dækning som TV3, og derfor reelt ikke har samme værdi for annoncøren.
TV3 har i april haft store problemer med at levere varen, som annoncørerne har betalt for, men heldigvis for dem ligger lavsæsonen lige om hjørnet i form af sommeren. Man må håbe for dem, at de får afviklet alle kompensationer inden efteråret, for ellers går de nogle meget svære måneder i møde.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs