MediaWatch

Nye muligheder for digitale analyser

Marketingafdelingen kan således i lighed med traditionelle offline kampagner have behov for at finde ud af, om de kommunikationsmålsætninger, der har været for internetkampagnen eller websitet, er blevet opfyldt. Med en case illustreres det her, hvordan det kan gøres.

Sammenlignet med traditionelle undersøgelsestyper åbner online undersøgelser helt nye muligheder for annoncøren: undersøgelsen kan gennemføres hurtigt og relativt billigt, og annoncøren får samtidig mulighed for at udnytte Internettets teknologiske muligheder ved at inkludere multimediekomponenter i form af f.eks. bannere, produktemballage, lyde mv. i spørgeskemaet, hvis behovet er der.

Evaluering af online kampagner

På samme måde som med traditionelle offline-kampagner kan annoncøren have behov for at kende målgruppens vurdering af en større internetkampagne, herunder kampagnens synlighed, dens betydning for mærkets eller virksomhedens image, forståelsen af budskabet mv. På den måde opnår annoncøren information om opfyldelsen af mere kvalitative mål for kampagnens effektivitet end de hårde data givet ved logfilernes statistik, antallet af eksponeringer og clickprocenten.

Muligheder og begrænsninger

Jo større repræsentativitet der ønskes i undersøgelsen, i jo højere grad bør undersøgelsen placeres på en af portalerne såsom www.jubii.dk eller www.sol.dk, hvor den største bredde i brugernes profil er. Når det kommende "PC-meter" begynder at måle den demografiske profil for en udvalgt stikprøve af internetbrugere - på den samme måde som TV-meteret gør det på TV - kan online-undersøgelsen desuden tilrettelægges, så et repræsentativt udsnit af brugerne får vist spørgeskemaet.

Når undersøgelsen placeres på annoncørens eget site, kan kampagnens synlighed på Internettet ikke måles, ligesom undersøgelsen sjældent vil være repræsentativ for internetbrugerne. Fordelene ved denne type undersøgelse er imidlertid, at annoncøren kan få værdifuld viden om, hvordan trafikken er trukket til sitet og få de besøgenes evaluering af sitet. På den måde kan sitet og fremtidige kampagner målrettes mod de besøgene. fordelen ved at evalueringen sker online, er naturligvis, at brugeren ved besvarelsen af spørgeskemaet er i det univers, han bliver bedt om at tage stilling til. Annoncøren har desuden muligheden for at finde den demografiske profil for brugerne af sitet, som kan bruges til planlægningen af internetkampagner fremover - både kreativt og mediestrategisk.

Fremtiden for digitale analyser

Under alle omstændigheder giver online undersøgelser nye muligheder for annoncøren for at teste både internetkampagne og website til brug for fremtidig kampagne- og websiteudvikling og til at undersøge opfyldelsen af kommunikationsmålsætninger for internetkampagnerne. Herudover tegner der sig et hav af interessante udfordringer i fremtiden for metoden omkring online undersøgelser, ligesom potentialet for online undersøgelser vokser proportionalt med, at der bliver flere og flere internetbrugere, og de bruger Internettet mere og mere.

Mere fra MediaWatch

16 medarbejdere fratræder på Jyllands-Posten

Syv journalistiske medarbejdere forlader avisen, mens yderligere ni medarbejdere er blevet opsagt - herunder en redaktionel analysechef. Derudover lukker Jyllands-Posten for kommentarsporet på Facebook. (Opdateret)

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs