MediaWatch

Forbrugerne får nye mærker på netsider

Virkningen risikerer imidlertid at blive den modsatte, fordi forskellige e-mærker med forskellige regelsæt kan forvirre forbrugere, som ikke kan overskue, hvad mærkerne indebærer, eller skelne mellem de seriøse og de useriøse ordninger. På den anden side er det ligeledes svært for e-butikkerne, at finde frem til den ordning, som man bør lade sig godkende under, for at opnå den ønskede troværdighed hos forbrugerne.

Formålet med e-mærkningsordningerne

Tre ordninger i Danmark

Den danske mærkningsordning

Den danske e-mærkningsordning er stadigvæk på tegnebrættet hos de involverede parter, og det er ikke muligt at få oplyst, hvad den kommer til at indeholde. Det ligge dog fast, at der bliver tale om en ordning, som branchen selv skal administrere via en selvejende institution.

TRUSTe

TRUSTe-ordningen vedrører kun forhold omkring behandling af de data, som e-butikkerne indsamler om forbrugerne. Der er med andre ord ikke tale om en ordning, som på anden måde sikre forbrugerne under købsprocessen mod for eksempel at siten overholder den danske lovgivning omkring forbrugerbeskyttelse.

WebTrust

Ordningen omfatter et række af forbrugerbeskyttende retningslinier, som de virksomheder der bærer WebTrust-seglet skal overholde. Overordnet set stiller WebTrust i Danmark krav til virksomhederne om at de overholder de danske forbrugerlove og mere til. Disse retningslinier omfatter krav til at oplyse om den virtuelle butiks fysisk beliggenhed, betalingsbetingelser, begrænsninger i hæftelser og ansvar, hvordan forbrugeren kan opsige løbende aftaler, hvor og hvordan man kan klage, kundeservice samt hvor man kan hente yderligere informationer. Derudover skal e-butikkerne behandle samtlige informationer, som der indsamles om forbrugerne, fortroligt og på en forsvarlig vis.

Før en virksomhed kan påbegynde at bære WebTrust-seglet skal de godkendes af en specialuddannet statsautoriseret revisor. Der skal gå mindst 60 dage, førend virksomheden må tage seglet i brug, og derefter vil revisoren mindst hver tredje måned gennemføre et uanmeldt kontroltjek, for at tilse at ordningen fortsat overholdes. Det koster 1.000 dollar om året at bære seglet, og dertil kommer honorarer til den kontrollerende revisor.

Konklusioner

Når lovgivningen er kommet på plads og blevet harmoniseret i EU, så er FSR's model for WebTrust-ordningen et seriøst og anvendeligt middel til at sikre, at lovgivningen overholdes. FSR's WebTrust-segl har allerede på nuværende tidspunkt sin berettigelse, men alene det er et symptom på, at myndighederne ikke har været i stand til at følge med udviklingen og indføre de nødvendige harmoniserede love. FSR's ordning er god, først og fremmest fordi det er statsautoriserede revisorer, som har udviklet ordningen, det er revisorer som godkender sitene, og det er revisorer som løbende kontrollerer, at de certificerede sites fortsat overholder kravene. Statsautoriserede revisorer udgør en uvildig tredjepart, som allerede har internationale retningslinier og kontrolinstanser for den enkeltes virke, og det er med denne autorisation på spil, at de godkender og kontrollerer, at ordningen overholdes.

For mange ordninger for e-mærkning gør området uoverskueligt, og det skaber risiko for at forbrugerne forveksler mærker, som omfatter vidt forskellige retningslinier. TRUSTe-mærket og FSR's WebTrust ordning minder eksempelvis meget om hinanden, men de to står for forskellige sikkerhedsaspekter. WebTrust-ordningen omfatter hele lovgivningen om forbrugerbeskyttelse og mere til, og det er en uvildig tredjepart i form af de statsautoriserede revisorer, som forstår godkendelsesproceduren og den løbende kontrol. TRUSTe-ordningen omfatter imidlertid kun en sikkerhed for at forbrugeroplysningerne ikke misbruges af virksomheden, og der er tale om en ordning som er skabt og som administreres af samme branche, som den skal kontrollere.

Revisorernes WebTrust-mærke sikrer netop at der er tale om autentiske erhvervsvirksomheder bag de virtuelle butikker, og dermed sikrer man gennem en kontrol af at lovgivningen overholdes, at velrenommerede og inarbejdede mærkenavne ikke misbruges, da det vil være en omgåelse af imatteriallovene, og derfor vil en side aldrig kunne udgive sig for andet end det den er, hvis den skal blive godkendt til at bære WebTrust-seglet.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs