MediaWatch

Brug af jobsites øger, men print holder stand

Men elektronisk jobsøgning har stort set endnu ikke mindsket søgningen i printmedier.

Den øgede aktivitet blandt jobdatabaserne er selvfølgelig planlagt med henblik på at øge brugen af jobdatabaser på Internettet. Det kan primært ske ved at flytte markedsandele fra printmedierne til internetmedierne. CIA Interactive Denmark har analyseret, i hvilken grad det er lykkedes for jobdatabaserne at øge brugen af Internettet til jobsøgning, samt hvorledes dette har indvirket på brugen af traditionelle medier til jobsøgning.

Figur 1 viser, hvorledes jobdatabasernes marked kan anskues. Erhvervsaktive personer er i denne sammenhæng defineret som jobdatabasernes primære målgruppe. En delmængde af denne målgruppe læser rubrikannoncer om job - de benytter med andre ord printmedier, når de skal søge nyt job. En anden delmængde af målgruppen bruger Internettet mindst én gang om måneden og tilhører dermed den gruppe, der betegnes som regelmæssige anvendere af Internettet. Disse to delmængder er naturligvis mere eller mindre overlappende. Endelig søger en delmængde af internetbrugerne information om job på Internettet, og de tilhører dermed den gruppe, der gør brug af jobdatabaserne på Internettet.

Tabel 1 viser, hvorledes jobdatabasernes marked har udviklet sig fra 1. halvår 1999 til 2. halvår 1999.

Antallet af erhvervsaktive er stabilt

Antallet af erhvervsaktive, der læser rubrikannoncer om job, er konstant

19% flere erhvervsaktive internetbrugere

109.000 flere erhvervsaktive benytter jobdatabaserne

Abonnenter kan downloade hele artiklen fra nyhedsbrevet iNetWatch nummer 17

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs