MediaWatch

DR siger nej til penge

I stedet vil DR fastholde den restriktive linie, som ledelsen udstak i fjor i form af et såkaldt hyrdebrev.

Medieforliget ophæver fra årsskiftet det eksisterende forbud mod, at fagforeninger, arbejdsgiverorganisationer og religiøse bevægelser kan sponsorere programmer, så det fremtidigt i modsætning til i dag alene vil blive forbudt for de politiske partier at poste penge i radio- og tv-udsendelser, skriver Politiken.

Generaldirektør Chr. S. Nissen, Danmarks Radio:

»Vi siger pænt nej tak, hvis et program eller et bestemt programindhold kan tjene en tilskudsgivers konkrete og aktuelle interesser. Der må ikke kunne rejses berettiget tvivl om programmets, medarbejderens eller DRs integritet, uafhængighed og troværdighed.

Da disse overordnede hensyn er svære at styre ved paragraffer og love, vil vi hellere i hvert enkelt tilfælde foretage et konkret skøn baseret på generelle hensyn og principper«, siger Chr. S. Nissen og præciserer dermed den restriktive linie, som han fremlagde i fjor i et hyrdebrev til alle ansatte i et forsøg på at skære igennem en hidsig intern debat i DR om sponsorering.

Hos mange DR-ansatte vakte det undren, at DR ikke måtte vise 'Pelle Erobrereren' på grund af et tilskud fra SiD til filmen, mens der uge efter uge blev blændet op for et landbrugsprogram med støtte fra Landbrugsrådet. Dette program er nu stoppet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs