MediaWatch

Medieforlig: Kommentarer fra aktørerne

TV 2 mener der er til tiggerstaven. Lokalradioerne vurderer, at forliget vil føre til slagtning af de nære medier. Dagbladene markerer skuffelse og overvejer, om de fortsat vil være med i spillet om de to radiokanaler, der som forligets mest afgørende enkeltkomponent nu vil blive sendt i udbud.

I det utilfredse kor blander sig dog også stemmer, som vejrer morgenluft. MTG-koncernen (TV 3) overvejer at byde på begge radiokanaler, og dermed er der åbnet for, at udenlandsk kapital og danske pensionsmidler går sammen om at sætte sig på de nye ætermuligheder.

Og selv om der ikke udtrykkes jubel over forligets økonomiske rammer, er Danmarks Radio parat til at lægge billet ind på den fjerde, seriøse radiokanal, skrvier Politiken.

De borgerlige partier tordner mod aftalen og stiller i udsigt, at den vil blive ændret ved et regeringsskifte. Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen (R) opfordrer til at slå koldt vand i blodet:

»Forliget byder at lave en kontrakt med de to koncessionshavere til radiokanalerne. Og man kan da ikke bare skyde en kontrakt ned. Ifølge gældende jura fortsætter den til udløb, og der vil formentlig blive tale om aftaler af mindst fem års varighed«.

Ministeren erklærer sig ikke overraskende tilfreds med forliget, selv om hun undervejs i det kortvarige forhandlingsforløb har måtte give sig på en række punkter: Den automatiske opkrævning af licens er stillet i bero, TV 2 får ikke den fjerde og landsdækkende kanal, den femte kanal tildeles ikke DR, totalforbudet mod reklame omkring børneudsendelser er droppet, valget af et jordbaseret digitalt sendenet er udskudt, DR-bestyrelsens flertal skal fortsat være udpeget politisk.

»Resultatet er fint og visionært: Vi får flere public service-aktører, medielandskabet bliver udvidet, DRs monopol på radionyheder brydes, børnereklamer forbydes, digitaliseringen løbes i gang og der bliver stærkere public-service krav til DR og TV 2, også i cyberspace«, lyder kulturministerens bedømmelse.

TV 2 føler omtrent, at forliget sender stationen til tælling: »Medieaftalen er det hårdeste anslag mod TV 2 nogensinde. Det er simpelthen langt værre, end vi overhovedet kunne have frygtet. Effekten bliver at svække Danmarks mest sete tv-kanal, og føres aftalen ud i livet, vil seerne og politikerne opleve et TV 2, som de aldrig har ønsket at opleve«, erklærer administrerende direktør Cristina Lage og opgør nettotabet til et samlet underskud på 419 mill. kr. over den fire-årige forligsperiode.

Direktøren bedømmer også, at TV 2 i spillet om den femte, kommercielle radiokanal »på forhånd står meget svagt, fordi den skal sælges efter et auktions-princip, og vi har hverken en rig onkel eller kapital i ryggen«.

Generaldirektør Chr. Nissen skønner, at DR med forliget mister ca. 200 mill. kr. over fire år:

SBS-direktør Jesper Sehested Lund (TVDanmark og Voice-stationerne) er lodret uenig: »Det tangerer uanstændighed at kalde den fjerde kanal for et udbud. Der er intet kommercielt grundlag for den, og derfor kan alene DR med licensmidler i ryggen være med. Om vi vil byde på den femte kanal afhænger af de konkrete betingelser, men jeg har ikke stor fidus til ordene om, at den vil blive udbudt på åbne og ikke-diskriminerende vilkår.

På forhånd ligner det en svinestreg overfor de kommercielle lokalradioer, som har evnet at bryde monopolet og endelig var ved at få snuden oven vande«, siger Jesper Lund, der bebuder, at TvDanmark fra nytår ophører med at producere dansk børne- tv på grund af forbudet mod børnereklamer.

Alliancen af aviser overvejer også, om den fortsat er interesseret i at byde på radiokanalerne: »Vi er overraskede og en smule forundrede. Den fjerde kanal synes jo møntet på DR, og ser vi på den femte radiokanal, fremtræder den som designet på kapital. Det vil ikke være let for os at byde på den mod TV 2, fordi vi så skal byde mod statskassen, og den kan jo også interessere udenlandske spillere med helt anderledes kapital i ryggen.

Men på forhånd udelukker vi ikke nogle muligheder, og endnu har vi ikke taget stilling«, kommenterer administrerende direktør Lars Henrik Munch i Politikens Hus, som er med i alliancen.

Derimod melder MTG klart ud. Koncernen bag TV 3 er langt inde i forhandlinger om at oprette et 60 mill. kr. A/S med en tredjedel fordelt på danske dagblade, danske pensionsmidler samt eget indskud:

Læs hele forligsteksten her.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs