MediaWatch

Endnu et turbulent år i udsigt

Medieindustrien er ved at udvikle sig til et slag mellem nogle få mediekonglomerater, og den udvikling vil fortsætte i løbet af de næste 12-18 måneder. Herudover vil der sandsynligvis komme flere grænseover-skridende aftaler tilsvarende America Online og Time Warner, hvor de "gamle" elektroniske medier for at overleve vælger at alliere sig med de nye højkapitaliserede Internetselskaber. Endvidere vil tendensen til deregulering, de stigende krav til medie-selskabernes konkurrenceevne og aktie-kurser samt den fortsat stærke amerikanske økonomi også være med til at præge udviklingen.

Det følgende ventes at bidrage til nogle af medieindustriens overskrifter i den kommende tid:

* Selv om General Electric bliver ved med at benægte det, tyder meget på at NBC enten vil blive solgt eller blive en del af en strategisk alliance med et andet medieselskab. Efter CBS og Viacom fusionen vil NBC være det eneste af de fire networks som ikke er en del af et større medieselskab med eget Hollywood studie, hvilket mere og mere anses som en forudsætning for at kunne overleve.

* Blandt filmselskaberne ventes Sony at være parat til en større alliance.

* Den såkaldte dot.com revolution vil blandt andet betyde at Internetselskaberne investerer milliardbeløb i reklamekampagner, som først og fremmest de fire networks kommer til at nyde godt af. Det er et af den nye økonomis paradokser, at de mange Internetselskaber kun kan tiltrække nye kunder ved at anvende enorme summer på massemarkedsføring, hvilket i hvert fald på kort sigt kommer TV-selskaberne til gode. I den sammenhæng er de fire net-works de eneste som kan levere et masse-publikum og derved genereres der en væsentlig medindtjening til de etablerede TV-selskaber.

* De fire networks vil desuden blive styrket af deregulering i forhold til blandt andet nye ejerskabsregler af lokale TV-stationer.

* Mange ser frem til at de næste 12-18 måneder også vil kunne give de første svar på, hvilken konsekvenser den digitale udvikling vil have på TV-industrien. Bl.a. har de nye digitale videomaskiner fra TiVo og Replay vakt stor opsigt i løbet af 1999, og der er tegn på at de vil få et gennembrud i løbet af år 2000.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs