MediaWatch

Internettets pris- og afregningsstruktur

Indenfor det sidste år har der været en fantastisk stor pris- og produktudvikling på nettet. Udviklingen er næsten kommet dertil, hvor man kan sige, at annoncer på nettet bliver købt og planlagt ud fra nettets styrker og ikke i henhold til hvordan man i traditionelle medier foretager annonceindkøb. Figur 1 illustrerer udviklingen i afregningssystemer.

Køb af eksponeringer

Godt nok blev nettet udråbt til mediet, som "kunne alt", og var det, som enhver annoncør havde drømt om. Man kunne eksempelvis levere en given annonce til en dansk bruger i en IT virksomhed på en udenlandsk site på en given dato på et givent tidspunkt og både med teknisk frekvens og sekvens. Desuden kunne man tracke alt, lige fra den første eksponering til et reelt salg på annoncørens hjemmeside.

Annonce-styringssystemer

Stort set alle sites kunne dog på den ene eller anden måde måle sideeksponeringer, uservisits, bannereksponeringer og klik. Specielt i relation til måling af antal sideeksponeringer og uservisits var der mange kreative muligheder for dette.

Det var også yderst sparsomt, hvad der var af målgruppeanalyser på de forskellige sites hvilket også vanskeliggjorde planlægningen af kampagner. I 1999 havde de fleste større medier et acceptabelt annoncestyrings-system samtidig med, at det var muligt at få flere og bedre målgruppedata.

Køb af klik

I takt med den stigende penetration på nettet og et øget forbrug oplevede de forskellige medier en stadig større trafik. Men samtidig med den større trafik faldt klik-raterne, og der skulle måske over dobbelt så mange eksponeringer til for at få den samme respons, som var mulig bare et halvt år tilbage. Det var derfor naturligt at vende blikket mod køb af effekt, og køb af klik.

Læs hele artiklen i iNetWatch nr. 13

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs