MediaWatch

TV 2+ vil i luften til september

TV 2 har flere gange i de senere år overvejet at etablere en ekstra kanal, som skal kunne give de kommercielle konkurrenter kamp til stregen. I 1999 satte den skærpede konkurrence på TV-markedet igen gang i overvejelserne hos den nye ledelse, og den nye bestyrelse godkendte hurtigt planerne om en ekstra kanal. Navnet bliver TV 2+, og den skal sendes enten på satellit eller distribueres via de jordbaserede lokale frekvenser, som TV 2 fortsat forhandler om.

TV 2s plan er at programmerne på den nye kanal skal være afstemt med, hvad der sendes på TV 2. Hermed sikrer man, at især de yngre seere kan vælge deres populære programmer på enten TV 2 eller den nye kanal. TV 2-ledelsen har udover forhandlinger med de lokale TV-kanaler tilbragt de senere uger med at sondere terrænet og især med at sætte sig ind i de særlige forhold, der gælder for satellitdistribution. TV 2 oplyser i øvrigt, at lanceringen af den nye kanal gennemføres uafhængigt af TV 2 og TV 2-regionernes planer om en digital TV-kanal, TV 2D. Arbejdet med TV 2D fortsætter parallelt.

TV2 får en DR2-situation

"Til gengæld kan TV 2+ blive et argument i forhandlingerne om flere licensmidler. Det er forventeligt, at TV 2+ vil skabe ny debat om det rimelige i, at alle licensbetalere ikke kan modtage TV 2+ - altså samme problematik som findes omkring DR2 - og jeg vil tro, at det samlet vil stille TV 2 og DR stærkere i forbindelse med de kommende forhandlinger om digitale frekvenser. Der vil være et større pres på at få alle public service-kanalerne ud til hele befolkningen - hvilket vil styrke argumentationen for at det terristriske net skal digitaliseres", siger Henrik Søndergaard.

Styrker positionen

Politisk ballade eller ro?

TV 2s direktør Cristina Lage oplyser, at TV 2+ skal være selvfinansierende i løbet af et par år. "Lancering og drift behøver ikke være en voldsom udskrivning. Jeg ved naturligvis ikke, hvad TV 2 kan forhandle en transponderplads til i dagens marked. Men på programsiden er der fordele. TV 2s programlager er indkøbt i store pakker og rummer mange stærke titler. Og der er givetvis mere på hylderne, end der er plads til på én kanal. Hvis TV 2 på to kanaler kan sikre, at alle titlerne i programlageret kan vises 2-4 gange, inden rettighederne udløber, opnår de en optimal udnyttelse af deres programlager, og TV 2+ vil til dels kunne løbes i gang med en programflade, der allerede er købt og betalt".

Kræver stort slagnummer

Ingen garanti for succes

SBS Broadcasting A/S har ved årsskiftet gennemført en opsplitning i to kanaler efter alle kunstens regler - set med kommercielle øjne. Gode filmtitler og Mogens Palle boksning som appetitvækker på den nye, TvDanmark1. Men som marketingchef Henrik Jensen fra Carat konstaterer, er danskernes TV-vaner og antenneforeningernes dispositioner ikke sådan at ændre på fra den ene uge til den anden. Man må erindre sig, at det tog temmelig lang tid, før 3+ og DR2 fik oparbejdet en rimelig seeropmærksomhed. Henrik Jensen bemærker også, at TvDanmark1-2 endnu ikke har sat den kompletterende program-lægning i system. Det er de samme heavy-usere af kanalen, som man vinder fra sig selv. Resultatet er en skidt start på året, hvor de to kanaler ikke samlet har vundet seerandele, men rent faktisk har tabt terræn.

"Det ser skidt ud" konstaterer TV-director Johan Boserup fra The Media Partnership i Erhvervsbladet. "Tilsammen har TvDan-mark1-2 i januar 2000 5,9% af seerne . Det er en lavere andel end TvDanmark havde i 2. halvår 1999, hvor andelen var 7,6%".

I TvDanmarks tilfælde er den vaklende start ekstra ubelejlig, fordi den kommer samtidig med, at de store årsaftaler om reklame-tidskøb for hele 2000 forhandles. Ved disse forhandlinger er TvDanmarks samlede faldende kommercielle share til 13,5% et dårligt signal, som det fremgår af figur 1.

Figur 1. Kommercielle seerandele, Personer 15-50 år,

Uge 1-5 1999 sammenlignet med, uge 1-5 2000

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs