MediaWatch

Det digitale univers er ankommet

I mellemtiden har en del danske hjem allerede har fået digital-TV inden for døren. Det er Tele Danmarks Kabel TV-kunder, der var de første der fik tilbudt et digitalt TV-udbud.

Spørgsmålet om overgangen digital-TV fylder mere og mere i debatten og er et problematisk emne i de forestående medieforhandlinger. I virkeligheden er det digitale blot en distributionsform, og for de fleste seere kan det være lige meget, hvordan TV-signalerne når frem til TV-apparatet. I husstande med kabel er det dog mere konkret, for her ser man de muligheder der følger med den ekstra plads, som den digitale distribution har.

Pladsen giver tv-seerne mange flere TV- og radiokanaler. Det oplever de hustande der har anskaffet sig en Selector, der har en række programpakker, der til sammen indeholder mere end 50 forskellige tv-programmer. De digitale pakker giver, sammen med Kabel TV's grundudbud, en mulighed for at vælge mellem næsten 100 forskellige tv-programmer og omkring 60 radiostationer.

Det frie valg

Programudbudet udbygges løbende, i takt med at Kabel TV nettet bliver yderligere udbygget og i takt med efterspørgslen fra kunderne, lover Tele Danmark.

Udbuddet udvides i år

I løbet af det kommende år vil de mange tjenester blive udvidet, og der vil blive mulighed for at bruge fjernsynet mere interaktivt. Eksempelvis med mulighed for at bestille film, varer og billetter direkte med fjernbetjeningen. Det vil også blive muligt at hente flere oplysninger om de udsendelser man ser. Eksempelvis om en skuespiller fra en film der vises, eller baggrundsinformation om forskellige nyheder.

På den måde bevæger TV sig fra at være et passivt medie, hvor man kun modtager informationer, til at være et aktivt medie, hvor man selv kan hente informationer. Det betyder, at TV på nogle punkter nærmer sig noget af det, en PC'er kan i dag.

Selector er klar

Mere fra MediaWatch

Facebook åbner igen for politiske annoncer i USA

I et forsøg på at mindske misinformation har der siden det amerikanske præsidentvalg været slukket for det varme vand for politiske annoncer hos Facebook i USA. Torsdag vil det sociale medie åbne for hanerne igen.

Seneste nyt

Se flere jobs