MediaWatch

TV skal lære at tøjle internettet

Price Waterhouse har interviewet 13 tyske TV-selskaber, som tilsammen har en markedsandel på 75%. Halvdelen af selskaberne siger, at internettet bliver den primære platform for TV i fremtiden, og rapporten konkluderer, som andre før den, at digital teknologi vil føre til en sammensmeltning af TV og nettet.

Følgende står allerede nu klart: TV-selskaberne skal evne at "spænde nettet for egen vogn" og opbygge seerandele = forbrug hurtigere, end deres konkurrenter kan. De centrale problemer for mediedrift, såsom at generere omsætning, bygge seerloyalitet og styre indholdet, er ens på alle teknologiske platforme. En strategi, der udnytter nettet fyldt ud, er den bedste forberedelse for TV-kanalerne til en DTV fremtid.

Ingen af de tyske selskaber i rapporten udnytter i dag det fulde potentiale i elektronisk virksomhed. Det begrænser sig til en vis E-handel. Price WaterHouse-rapporten konkluderer, at de fleste tyske TV-selskaber betragter internettet som et markedsføring- og kommunikations-værktøj. Men flere selskaber har dog fået øjnene op for i højere grad også at sælge deres indhold på nettet. Et af de vigtigste mål for TV-kanalerne, når de etablerer sig på nettet, er at bygge en erfaringsbase indenfor interaktive medier. TV-selska-berne er overbeviste om, at deres erfaring på nettet kan overføres til digitalt TV, og det har de helt ret i, siger Price WaterHouse. Kundeservice og kunde-håndtering på nettet kan overføres og anvendes i den digitale TV-verden, og de selskaber, der er på forkant, vil kunne tilegne sig den erfaring, der giver dem et forspring på fremtidens tyske digitale marked.

Rapporten påpeger også, at TV-selskaberne bør identificere e-virksomhedens muligheder på et tidligt tidspunkt og indlede samarbejder med markedets innovative internetspecialister.

TV kan forlænge programindhold på nettet

Et godt eksempel er TV 2s lancering af tv2.dk, der med nyheder og information kan konkurrere med DR. TV2 satser på en bred vifte af indhold. Således har TV2 elektroniske markeder på en række områder, f.eks. bil, bolig og ski. TV 2 tilbyder spil, chat og en EPG (elektronisk program guide), og er endvidere kreative, når det gælder indgåelse af alliancer med eksterne indholdsudbydere. Det seneste eksempel er Kraks.

Et eksempel i underholdningsgenren er TV3s Robinson-hjemmeside, der med information, chat og videoklip i 1999 femdoblede sin trafik i forhold til Robinson i 1998. Der blev i 1999 vist næsten 7.5 millioner sider for mere end 525.000 besøgende. Specielt var der trafik på hjemmesiden på mandage efter et nyt afsnit, samt tirsdage, hvor de besøgende skulle diskutere seneste ø-råd med andre seere.

TvDanmark1-2 tilbyder også en hjemmeside, der ifølge Jubiis søgemaskine er meget populær. Her kan man læse om TvDanmarks programmer, tilmelde sig en SMS/e-mail tjeneste, eller spille strippoker med Stripperkongens Piger.

Endelig kan et TV-selskab naturligvis gennemføre en offensiv markedsføring af sine egne portaler på egne kanaler. I dag er det portaler som Yahoo og Jubii, der topper webtrafik hitlisten. Fremover vil medieselskaberne blande sig i toppen, hvilket TV 2 allerede har gjort på rekordtid i Danmark.

Mere fra MediaWatch

Filmskolens nye rektor: Meget af konflikten er løst

Meget af den konflikt, der var årsag til problemerne på Den Danske Filmskole er allerede løst, lyder det fra skolens kommende rektor, Tine Fischer, der samtidig ser det som afgørende at skolen åbner sig mere for omverden.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske Medier investerer i lokaljournalistiske satsninger, kulturminister opfordrer til at slå koldt vand i blodet, når det gælder udsigten til forhandlinger om et nyt medieforlig, og regnskabstal var der fra bl.a. JP/Politikens Hus, Zetland og A4 Medier. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste nyt

Se flere jobs