MediaWatch

DR2 og TV2 er stærkeste TV-mærkevarer

- Det er meget stærkt, at TV 2 ligger oppe i "topboksen", som vi kalder den - og har kunnet gøre det hele tiden, siger plannerchef Søren Svarre, Young & Rubicam. Bureauet kalder sin undersøgelse for "Brand Asset Valuator".


- Det er et ganske typisk billede. Konkurrenterne har i flere år kunnet følge TV 2 og TV 2s programudvikling. TV 2 har været Talk of the town og har været nyskabende - bl.a. på sports- og nyhedsområdet. Og konkurrenterne har kunnet se, hvad der gik godt, og hvad der gik mindre godt.

- TV 2 har bevaret sit særpræg i nogen tid, men konkurrenterne følger med: Nogle gange med kopiformer, nogle gange med produktvarianter, og andre gange med selvudviklede programmer.

På listen over de ti stærkeste mærkevarer i 1999 ligger kun ét medie ud over TV 2. Det er DR 2, som får sin bedste vurdering på netop "særpræg".

TV3 var med på top 10 i 1996, men er ikke på hitlisten i 1997 og 1999. Kanalen ligger dog stadig godt placeret, ligesom TvDanmark har haft klar fremgang i de senere år. DR 1 har forbedret sin position siden 1997 og ligger nu bedre placeret end nogensinde tidligere.

Også når det gælder vurderingen af programmer som "mærkevare", ligger TV 2 meget højt. Det gælder bl.a. sportsprogrammer, som det fremgår af diagrammet ovenfor. Også et af sportens omdiskuterede programmer, Tour de France på TV 2, er en meget stærk "mærkevare".

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs