DR2 og TV2 er stærkeste TV-mærkevarer
- Det er meget stærkt, at TV 2 ligger oppe i "topboksen", som vi kalder den - og har kunnet gøre det hele tiden, siger plannerchef Søren Svarre, Young & Rubicam. Bureauet kalder sin undersøgelse for "Brand Asset Valuator".
- Det er et ganske typisk billede. Konkurrenterne har i flere år kunnet følge TV 2 og TV 2s programudvikling. TV 2 har været Talk of the town og har været nyskabende - bl.a. på sports- og nyhedsområdet. Og konkurrenterne har kunnet se, hvad der gik godt, og hvad der gik mindre godt.
- TV 2 har bevaret sit særpræg i nogen tid, men konkurrenterne følger med: Nogle gange med kopiformer, nogle gange med produktvarianter, og andre gange med selvudviklede programmer.
På listen over de ti stærkeste mærkevarer i 1999 ligger kun ét medie ud over TV 2. Det er DR 2, som får sin bedste vurdering på netop "særpræg".
TV3 var med på top 10 i 1996, men er ikke på hitlisten i 1997 og 1999. Kanalen ligger dog stadig godt placeret, ligesom TvDanmark har haft klar fremgang i de senere år. DR 1 har forbedret sin position siden 1997 og ligger nu bedre placeret end nogensinde tidligere.
Også når det gælder vurderingen af programmer som "mærkevare", ligger TV 2 meget højt. Det gælder bl.a. sportsprogrammer, som det fremgår af diagrammet ovenfor. Også et af sportens omdiskuterede programmer, Tour de France på TV 2, er en meget stærk "mærkevare".